fbpx
0
Proizvodi : 0
Ukupno : 0.00 
Pogledaj košaricuNaplata
0
Proizvodi : 0
Ukupno : 0.00 
Pogledaj košaricuNaplata

Prevladavanje prepreka u učenju kod sportaša

Sport je dinamično okruženje koje se svakim danom sve više razvija. Barijere se redovito ruše pa se pred sportaše redovito postavljaju novi izazovi koji zahtijevaju kontinuirano ulaganje, učenje i usavršavanje. Pa tako u sportu uspjeh ovisi i o sposobnosti sportaša da se stalno prilagođavaju i uče neovisno o tome na kojoj razni profesionalnosti se nalaze. Ipak, svaki se sportaš ponekad suoči s preprekama koje otežavaju proces učenja – bilo da je riječ o mentalnim blokadama, fizičkom umoru ili poteškoćama u razumijevanju uputa. Kako bi sportaši postigli kontinuitet u svom razvoju, važno je prepoznati i učinkovito rješavati prepreke u učenju u čemu veliku ulogu imaju upravo treneri. 

Jedna od važnijih uloga trenera je podučavanje sportaša, odnosno prenošenje informacija na način koji je razumljiv i prilagođen svakom sportašu. No, samo pružanje informacija ne znači da će ih sportaši automatski usvojiti. Postoje brojne prepreke koje se mogu pojaviti u procesu prenošenja informacija, a koje često ostaju zanemarene i tako uspore učenje i usavršavanje vještina. 

Samo neke od prepreka koje se mogu pojaviti su:

  1. Kognitivno preopterećenje. Kada sportaši primaju previše informacija odjednom, to može otežati njihovu sposobnost da ih zapamte i primjene. Na primjer, ako skakač u dalj istovremeno dobije upute o brzini, odrazu i položaju tijela, vjerojatno će zaboraviti većinu tih savjeta. 
  2. Stres i pritisak. Pod pritiskom očekivanja, sportaši mogu osjećati tjeskobu, što ometa njihovu sposobnost da se koncentriraju i usvajaju nove tehnike. Stres može usporiti proces učenja jer povećana pobuđenost fiziologije u tom trenutku onemogućuje neometan rad fokusa što povećava vjerojatnost pogrešaka.
  3. Percepcija trenera od strane sportaša. Ako sportaš vjeruje da je trener stručnjak s u svom području, imat će više povjerenja u njegove upute i lakše će ih prihvatiti. Kada trener postane uzor, sportaš je motiviran učiti i napredovati. S druge strane, ako sportaš sumnja u trenerove sposobnosti, može se odupirati njegovim uputama, što otežava napredak.

Važno je da treneri prepoznaju potencijalne prepreke s kojima se sportaši suočavaju kako bi prilagodili svoj pristup i povećali uspješnost prijenosa, a posljedično i usvajanja informacija. 

Što treneri mogu napraviti?
  1. Smanjiti kognitivno preopterećenje razbijanjem složenih vještina na manje dijelove.  Kako bi se izbjeglo kognitivno prepoterećenje važno je davati manje informacija odjednom, kako bi se sportaš mogao fokusirati na jednu stvar i napredovati postupno. Ako tehnika zahtijeva ispravke na više razina, najbolje je fokusirati se na jedan element odjednom. Kada je on usvojen krenite dalje. Također, korisno je koristiti fokus točke. Umjesto uputa poput drži lakat u visini ramena, bolje je reći visina ramena. Fokus točke je važno odrediti zajedno sa sportašima, a ovaj pristup pomaže pri smanjenju preopterećenja.
  2. Pravilno davanje povratnih informacija. Treneri se pri davanju povratnih informacija često usmjeravaju na aspekte izvedbe koji nisu bili dobri. Takav pristup može stvarati tjeskobu kod sportaša jer osvještavaju samo one aspekte izvedbe koji nisu bili dobri. Stoga je korisno da treneri naglase što je bilo dobro, koji dio je mogao biti bolji i potom daju preporuku kako to ispraviti. 
  3. Ulaganje u odnos sa sportašima. Razvijanje međusobnog poštovanja ključno je za uspješnu suradnju. Umjesto da samo govore sportašima što trebaju napraviti, važno je da im treneri objasne i razloge iza svojih uputa. Time ne samo da im pomažu da bolje razumiju proces, već i jačaju povjerenje sportaša.

Prepoznavanje i rješavanje prepreka u učenju sportaša poput kognitivnog preopterećenja, stresa i percepcije trenera može značajno unaprijediti razvoj sportaša. Kada treneri razvijaju jasne strategije za prenošenje znanja i po potrebi prilagođavaju svoj pristup imaju veću vjerojatnost pomoći sportašima da iskoriste svoj puni potencijal i ruše barijere. 

Ova slika ima prazan alt atribut ; naziv datoteke je DSC_2226_re2-1.jpg

Dajana Čopec, mag.psych. 

Povezane objave