Naša uvjerenja i očekivanja imaju velik utjecaj na naše ponašanje i odluke koje donosimo. Na jednak način, naša uvjerenja mogu utjecati i na uvjerenja i postupke drugih. Posebna opasnost ovoga leži u odnosima koje kreiramo s onim najmlađima. Nesvjesni utjecaja svojih postupaka, kod djece možemo odrediti sljedeći korak u njihovom razvoju – prema naprijed ili prema natrag.
Socijalni psiholozi već dugi niz godina pokušavaju objasniti ponašanje ljudi. U procesu razvoja socijalne psihologije izdvojeno je mnogo zanimljvih fenomena o ponašanju čovjeka, njegovom utjecaju na druge i obratno. Jedan od zanimljivih fenomena koje je pokazala socijalna psihologija upravo je i fenomen samoispunjavajućeg proročanstva. I ne, nije riječ o nikakvoj magiji, već o tome koliku ulogu zapravo imaju naša vjerovanja na naše postupke.
Samoispunjavajuće proročanstvo poznato je i pod nazivom Pigmalion efekt. Prema grčkoj mitologiji, Pigmalion je bio kipar koji je izgradio prekrasnu skulpturu žene. Toliko je vjerovao u svoju skulpturu da ju je molio da oživi, što se na kraju i dogodilo. Ovaj fenomen u psihologiji postoji još od 1986. godine kada su psiholozi proveli zanimljiv eksperiment o učinku očekivanja učitelja da akademski uspjeh učenika. Prvi korak u eksperimentu bio je test inteligencije koji je dan svim učenicima. Nakon toga, istraživači su iz svakog razreda odabrali nekolicinu učenika koje su izdvojili kao posebno nadarenima te to rekli njihovim profesorima. Prava istina je bila ta da su učenici odabrani potpuno nasumično. Ipak, kada su se ponovno vratili na kraju školske godine, istraživači su otkrili da upravo ti učenici imaju veći porast u IQ rezultatima u odnosu na ostale učenike. Što se zapravo dogodilo? Očekivanja učitelja imala su značajan utjecaj na učenike. Učitelji su nesvjesno prilagodili svoje ponašanje prema učenicima za koje su vjerovali da iznimno nadareni. Davali su im više pažnje, dodatnu pomoć, pozitivne povratne informacije i više prilika da pokažu svoje sposobnosti. Učenici su na to reagirali na način koji je potvrđivao očekivanja profesora, a rezultat je bio i poboljšanje sposobnosti. Dakle, vrlo jednostavnim i zanimljivim eksperimentom pokazili su da očekivanja odraslih, posebice ako riječ o autoritetu poput profesora, roditelja ili trenera, mogu značajno utjecati na uspjeh djece – čak i ako su ta očekivanja utemeljena na netočnim informacijama.
Samoispunjavajuće proročanstvo je fenomen koji objašnjava kako naša uvjerenja utječu na naša ponašanja. Naša ponašanja, zatim, mogu utjecati na uvjerenja drugih ljudi, što u konačnici ima utjecaj na njihovo ponašanje. U roditeljstvu, trenerstvu i obrazovanju, ovaj fenomen može biti poprilično opasan. Često se dogodi da se treneri ili profesori prema određenom djetetu ponašaju kao da za neke stvari nije sposobno. Svojim ponašanjem prema tom djetetu na kraju zaista i mogu stvoriti manje sposobnog sportaša ili učenika koji nije imao priliku pokazati svoj puni potencijal.
Kako smanjiti negativan učinak ovog fenomena?
1. Svjesnost o vlastitim očekivanjima
Sama spoznaja o ovom efektu nerijetko može napraviti promjenu. Sada kada znate koliku ulogu imaju vaše predrasude, očekivanja i postupci, vrijeme je da ih krene i više prepoznavati. Razmotrite svoja uvjerenja koja imate o djeci, učenicima i sportašima s kojima ste okruženi. Korisno je odgovoriti sebi na pitanja poput: Koja očekivanja imam od svog djeteta/sportaša? i Na temelju čega sam stvorio/la ta očekivanja? Često su naša očekivanja oblikovana našim iskustvima, stoga odgovaranjem sebi na pitanja poput navedenih možemo osvijestiti njihov izvor, a u konačnici i njihovu valjanost.
2. Poticanje rasta i učenja
Usmjeravanje pažnje na proces učenja i napredak, a ne samo na krajnji rezultat, može spriječiti negativan učinak samoispunjavajućeg proročanstva. Pohvalom truda i upornosti kod djece i sportaša, čak i kada rezultati nisu savršeni, pomažemo u izgradnji samopouzdanja, unutarnje motivacije, ali i pri nošenju s neuspjehom. Naravno, važno je kada i koliko hvalimo, a odgovor na to pitanje potražite u našem ranijem članku.
3. Poticanje samostalnosti
Potaknite svoju djecu, učenike i sportaše na preuzimanje odgovornosti za vlastite pokušaje i postignuća. Umjesto da uvijek pružate gotova rješenja, pružite im priliku za samostalno donošenje odluka i rješavanje problema. Na ovaj način pomažete im u razvoju njihovog vlastitog samopouzdanja i osjećaja kompetencije. Vjerujući u svoje sposobnosti, djeca postaju motiviranija i angažiranija. Razvijeni osjećaj samostalnosti i sposobnosti može potvrditi njihova pozitivna očekivanja. Djeci je potrebno da eksperimentiraju i uče iz vlastitih iskustava kako bi shvatili moć vlastitog ulaganja.
Iako fenomen samoispunjavajućeg proročanstva može imati negativne posljedice, također nam pomaže osvijestiti ogromni potencijal i ulogu koju imamo u razvoju djece. Ranije navedeni eksperiment u školama poslao nam je jednu jako bitnu poruku – dio djece je zaista napravio pozitivnu promjenu! I upravo ta djeca mogu biti djeca s kojima ste vi okruženi danas. Pružite im priliku za njihov rast, budite podrška koju trebaju i pomozite im u rušenju njihovih barijera.
Za više informacija, savjete ili podršku javite nam se na info@mentalnitrening.hr.
Lea Dogan, mag.psych.