0
Proizvodi : 0
Ukupno : 0.00 kn (0.00 €)
Pogledaj košaricuNaplata
0
Proizvodi : 0
Ukupno : 0.00 kn (0.00 €)
Pogledaj košaricuNaplata

Što 5C znači za jednog sportaša?

Nije iznenađujuće kako je sport vrlo složena jednadžba. Postoji mnogo komponenti koje je važno istovremeno kontrolirati, povećavati, smanjivati i kombinirati ukoliko želimo doći do uspjeha. Stoga, nije jednostavno niti izdvojiti koje su to komponente jer one, naravno, ovise i o svakom pojedinom sportašu/ici.

Osim različitih fizičkih treninga koji nastoje svakog pojedinca dovesti do njegove najviše točke spremnosti, u sportu je važan i drugi oblik pripreme – mentalna priprema. Zašto? Cilj mentalne pripreme je svakom sportašu/ici pomoći da što brže, češće i lakše dođe u svoju optimalnu zonu, odnosno zonu u kojoj je najbolji. Ipak, često je nejasno koje su to stavke mentalne pripreme bitne da bi sportaši postigli svoju idealnu zonu.

Da bi odgovorili na ovo pitanje, psiholozi u sportu popularizirali su model 5C koji opisuje 5 osnovnih elemenata koji su važni za izvrsnost u psihološkom dijelu sportske izvedbe.

  1. CONFIDENCE (samopouzdanje).
    Samopouzdanje se definira kao vjera u sebe. A zašto je važno u sportu? Sportaš/ica s više samopouzdanja češće će se odvažiti pozitivnom riskiranju, bit će sigurniji/a u sebe u tom procesu, a sukladno tome češće će i postići svoje ciljeve. Oni su odlučni, hrabri, fokusirani i usredotočeni na stvari unutar svoje kontrole. Ako nešto nisu sposobni napraviti, uložit će više truda kako bi stekli nova znanja ili sposobnosti. Suprotno tome, sportaši/ce nižeg samopouzdanja su češće negativni u svome pristupu, češće se usmjeravaju na stvari koje se nalaze van njihove kontrole te općenito izražavaju manju spremnost za sudjelovanje koja je posljedica manjka vjere u sebe.
  2. CHALLENGE (izazov).
    Izazov u sportu odnosi se na stupanj do kojeg će sportaš/ica prihvatiti rizik, pomaknuti svoje granice i prilagoditi se promjeni. Ukoliko je stupanj izazova visok, osobe će biti spremne na nove iznenadne situacije, doživljavat će ih kao priliku, a ne prijetnju, te će osjećati spremnost da se suoče s promjenama. Svaku novu priliku promatraju kao priliku za rast!
  3. COMMITMENT (predanost).
    Predanost ili posvećenost prisutno je kod osoba koje su čvrsto orijentirane prema cilju. Ono se odnosi na stupanj do kojeg je sportaš/ica spreman/na pravilno postaviti ciljeve i zatim angažirano na njima raditi. Priroda sporta je takva da je u kratko vrijeme prisutno mnogo uspjeha i poraza. Kada stvari idu dobro i uspješni smo, nije problem naporno raditi i truditi se. Naši odlični rezultati su prisutni i neprestano nas guraju prema naprijed. No što kada stvari ne idu baš najbolje? Tada najčešće slijedi odustajanje. Upravo tada je karakteristika predanosti vidljiva!
  4. CONTROL (kontrola).
    S obzirom da je priroda sporta takva da se uspjesi i porazi neprestano izmjenjuju, nije iznenađujuće ni kako se sport igra s različitim emocijama sportaša/ica. Jedan dan opisuje se kao ushićenje, zadovoljstvo, zanesenost, a već drugi dan mogu biti prisutne frustracija i nezadovoljstvo. Kada je osoba visoko na dimenziji kontrole, ona ostaje mirna pod pritiskom te se brzo oporavlja od pozitivnih ili negativnih emocija. Cilj je uvijek optimalno stanje kako bi i izvedba bila optimalna. Stoga je cilj kontrolirati emocije i ponašanja do granice koja ne dozvoljava negativne posljedice.
  5. CONCENTRATION (održavanje fokusa).
    O fokusu i koncentraciji smo govorili više puta, stoga nije novost kako je ovo jedan od najvažnijih elemenata izvrsne sportske izvedbe. Da bi ciljevi koje smo postavili uopće bili ostvareni, potrebno je biti maksimalno fokusiran na njih, a druge ometajuće čimbenike naučiti ignorirati. Bilo da je riječ o natjecanju ili pripremi, fokus je uvijek glavni sastojak maksimalnog učinka. Jeste li se ikada za vrijeme igre, pripreme ili natjecanja osjećali kao da ste u tunelu? Kada nam je fokus visok te usmjeren samo na postizanje cilja, a ako su također zadovoljene i ostale navedene komponente, izvještavamo o uživanju, zadovoljstvu te osjećaju kao da vrijeme leti.

Dakle, sportaši/ce koji dosljedno pokazuju visoku razinu 5C modela više vjeruju u sebe, gladni su za uspjehom, više se trude ostvariti svoje ciljeve jer vjeruju da će uz više truda uspjeti, a dobrom emotivnom samoregulacijom dobar su oslonac i timu u svim važnim trenucima. Ono što je motivirajuće je da mentalna snaga nije unaprijed određena niti fiksirana! Uz pravilne tehnike i alate rada na sebi te podršku, mentalna snaga se može ojačati, neovisno našem inicijalnom stanju. Ukoliko i vama treba podrška te želite upoznati tehnike i alate koji vam mogu pomoći, javite se na info@mentalnitrening.hr ili započnite s našom online edukacijom za sportaše.

Lea Dogan, univ.bacc.psych.

Povezane objave