Kako preživjeti kupovinu bilo kakvih poklona?

Uskrs je prošao, no to ne znači da smo završili s donošenjem odluka. Doći će rođendani, godišnjice, pa i veće stvari kada ćete morati odlučiti gdje ćete raditi i živjeti, hoćete li se vjenčati, imati djece i sl.

U prethodnom članku spomenuli smo dvije skupine ljudi koje polaze iz različitih perspektiva kod donošenja odluka – maximizeri i satisficeri. Sada je vrijeme da vam ukratko prezentiramo dva modela donošenja odluka iz knjige The Decision Book čiji su autori Mikael Krogerus i Roman Tschäppeler.

Eisenhowerova matrica (eng. The Eisenhower matrix) – kako biti produktivniji?

Stiže jedan mail, drugi, poruka pa poziv… Trebate li na sve odmah odgovoriti?  Jednostavne stvari često daju osjećaj hitnosti, pa nam zbog toga odvraćaju pažnju s uistinu važnih zadataka. Posljedica toga je često smanjena produktivnost tijekom dana. Čest problem, također, može biti da se fokusiramo samo na one važne i hitne zadatke, a putem zaboravimo na one važne, ali manje hitne. Tako se postavljaju pitanja „Kada je vrijeme da se bavimo sa zadatcima koji su nam važni, ali ne i hitni?“ ili „Od kojeg trenutka se počinjemo baviti zadatcima koji su važni, a da ne postanu hitni?“. Eisenhower je predložio model po kojemu radne zadatke razvrstavamo prema važnosti i hitnosti.

Kako bi se bolje vremenski organizirali u model upišite svoje radne zadatke. Pri tome pazite da na istu listu uključite zadatke vezane uz posao i privatni dio života – kako se kasnije ne biste žalili na to da nikad nemate vremena za obitelj, prijatelje ili sebe. Također, pokušajte se ograničiti na 8 radnih zadataka po svakom kvadrantu.

Brett McKay kaže da su važni zadatci „stvari koje doprinose postizanju naših dugoročnih ciljeva, u skladu su s našom misijom i vrijednostima“. Stoga, kako biste si olakšali razvrstavanje postavite si pitanja S kojim ciljem izvršavam zadatak? Koje su moje temeljne vrijednosti? Jesu li postavljeni zadatci u skladu s mojim vrijednostima i ciljevima?

Nakon što ste razvrstali svoje zadatke, stavite ih u raspored (npr. u rokovnik, kalendar i sl.) i krenite s izvršavanjem – zadatak po zadatak.

Model gumice (eng. The Rubber Band Model) – kako riješiti dilemu?

Sigurno imate prijatelja, kolegu s posla ili klijenta kojeg trenutno čeka nepovratna odluka, odnosno odluka koja bi mogla imati velik utjecaj na njegovu budućnost – promjena karijere, selidba u drugi grad i sl. Većinom krenemo s dobro poznatom listom “za i protiv”. No, što ako su argumenti za i protiv jednake težine?

Tada bi bilo dobro da si postavite dva, vrlo slična, pitanja: Što me drži?, a Što me pokreće dalje? Iako se radi o pitanjima koja na prvu nalikuju na “za i protiv” listu, razlika nastaje u trenutku kada shvatimo da su oba pitanja postavljena pozitivno i tako reflektiraju situaciju s dvije pozitivne alternative. Pokušajte zamisliti da ste zapeli između dvije gumice, a s obje strane vuče svaki kraj vaše dileme. Jedna gumica vas odmiče, a druga primiče. Poput dječje igre povlačenja konopa, pobjeđuje ona strana koja jače povlači. Ova metoda vam najčešće može pomoći kod pitanja koja su vezana uz to želite li ostati na istom mjestu ili napraviti promjenu. Pri tome nemojte zaboraviti da je zona komfora u kojoj se nalazimo uvijek ugodnije mjesto, ali bez promjene nećete rasti i napredovati.

Ako i dalje niste pronašli odgovor na svoja pitanja, preporučujemo knjigu The Decision Book koja nudi 50 modela strateškog razmišljanja, a u slučaju da vam nijedan od tih 50 modela nije pomogao, slobodno nam se obratite na info@mentalnitrening.hr.

Sandra Župarić, mag.psych.

Povezane objave