Kako komunicirati s djetetom nakon natjecanja?

Pregled ožujka
4. travnja 2019.
Biciklizam i zdravlje
17. travnja 2019.
Show all

Odrastanje kroz sport može biti veliko iskustvo za djecu i mlade, ali isto tako i za njihove roditelje. Povezanost i odnos između djeteta i roditelja koji se izgradi kroz sport može trajati cijeli život. Ako ste se i sami bavili sportom, možda se još sada sjećate na koji način i koliko su vaši roditelji bili uključeni u vaš sportski razvoj. Nadamo se da su to sve lijepa sjećanja na zajednička druženja, smijeh i zabavu.

Međutim, ponekad roditelji mogu nesvjesno utjecati na to da njihovo dijete prestane uživati u sportu, a u nekim slučajevima možda čak i odustane od bavljenja sportom. Do toga može doći ukoliko roditelji imaju iskrivljenu percepciju toga čemu sport zapravo služi, ali ponekad samo nešto kažu u pogrešno vrijeme. Samim time često nisu niti svjesni koliko je malo potrebno da njihovo dijete ponekad osjeti pritisak. Sama natjecateljska situacija često zna izazvati pritisak, a “savjeti” roditelja potencijalno mogu samo još dodatno pojačati taj osjećaj. Upravo zato važno je znati kako komunicirati sa svojim djetetom prije, za vrijeme i nakon natjecanja.

Bez obzira je li vaše dijete pobijedilo ili izgubilo, nakon samog natjecanja treba mu vremena da se oporavi od svega što se događalo. Ponekad će se veseliti, ponekad plakati, ljutiti se ili biti razočarano, ali vaš zadatak je uvijek isti – biti podrška. Znati što i kako nešto reći u tom trenutku može uvelike utjecati i na vaš odnos. Upravo zato, donosimo nekoliko savjeta kako komunicirati s djetetom nakon samog natjecanja.

  1. Ostanite pozitivni i pružite podršku. Pokušajte izbjeći davanje kritike, pogotovo ako se radi o kritiziranju igre, suigrača ili trenera. Davanje uputa i savjeta vezanih uz samu igru ostavite treneru jer je to ipak njegov posao, bez obzira koliko vi sami znate o sportu vašeg djeteta.
  2. Slušajte! Dopustite svom djetetu da izrazi svoje mišljenje ili osjećaje. Poslušajte ga do kraja, pokušajte razumjeti, a tek onda odgovorite.
  3. Dopustite djetetu da započne razgovor. Djeca ponekad jednostavno ne žele u tom trenutku pričati o natjecanju i to je u redu. Dajte vremena svom djetetu da mu se slegnu dojmovi, a nakon toga će možda htjeti podijeliti nešto više s vama.
  4. Izbjegavajte komentiranje trenera i njegovih odluka. Iako se možda ne slažete s njegovom trenerskom “filozofijom”, pokušajte ne kritizirati trenera pred svojim djetetom. Na taj način mijenjate i djetetovo viđenje trenera, potencijalno rušite trenerov autoritet, a možete i utjecati na klimu i odnose unutar tima.
  5. Podsjetite svoje dijete na njegovu vrijednost bez obzira na sportske sposobnosti. Djeca često nakon poraza imaju tendenciju govoriti za sebe da nisu dobri, da ništa ne vrijede, da je bolje da odustanu i slično. Tada je dobro podsjetiti ih na njihovu vrijednost i izvan sporta. Dajte im do znanja da je sutra novi dan i nova prilika da svojim trudom i radom ruše barijere koje im stoje na putu do ostvarenja njihovih ciljeva.
  6. Držite se svojih rutina bez obzira na ishod natjecanja. Ako npr. idete na ručak svaki puta kada pobijede, zašto ne biste radili isto i nakon poraza. U protivnom, vaše dijete će ishod natjecanja povezivati s nagradama ili kaznama, a sjetite se da je glavni cilj da vaše dijete uživa u sportu i daje sve od sebe.
  7. Nemojte uspoređivati svoje dijete s drugima. Usporedba s drugima kod djece može izazvati frustracije, tugu i ljutnju. Ako ga već želite s nekime uspoređivati, radije ga naučite da se uspoređuje sam sa sobom. Usmjeravajte ga na trud i na to da iz dana u dan daje sve od sebe kako bi napredovao.
  8. Suzdržite se od “lažnog” ohrabrivanja. Koliko god vaše dijete bilo samokritično, probajte se suzdržati od ohrabrivanja i uvjeravanja da “sigurno nije bilo tako loše” jer je velika vjerojatnost da vam u tom trenutku neće povjerovati.

Međutim, prije nego što poslušate ijedan od navedenih savjeta, pobrinite se da budete u kontroli. Razmislite što točno želite reći i na koji način te uzmite u obzir i svoju neverbalnu komunikaciju. A čak i ako ne znate što reći, uvijek vam preostaje da zagrlite svoje dijete i date mu do znanja da ste tu bez obzira na sve.

Nadamo se da će vam naši savjeti olakšati komunikaciju s vašim djetetom i omogućiti stvaranje još boljeg odnosa. A ako želite unaprijediti svoju roditeljsku ulogu kroz rad na sebi pročitajte naš novi priručnik za roditelje – “Roditelji novog doba”!

monika vandero mentalni trening

Monika Vandero, mag.psych.