Perfekcionizam kao neprijatelj u sportu

Bigoreksija – iz zdravih navika do ovisnosti
14. veljače 2019.
Pregled veljače
8. ožujka 2019.
Show all

Kad čujemo da netko kaže “On je takav perfekcionist” ili “Ona mora sve raditi savršeno” to može biti rečeno s dozom divljenja ili pak s dozom ogorčenosti. S jedne strane, divimo se ljudima i sportašima koji teže visokim standardima, a s druge strane frustrirani smo ljudima i sportašima koji posvećuju previše pažnje detaljima bez da to značajno utječe na finalni produkt.

No, vratimo se korak unatrag. Što je zapravo perfekcionizam?

Perfekcionizam uključuje kontinuiranu težnju dostizanju visokih standarda i upravo je toprednost perfekcionizma u sportu. Teško je biti vrhunski sportaš ako nema zdravih perfekcionističkih tendencija. Ta težnja za napretkom potiče sportaše da ulažu još više truda i ne odustaju od svojih ciljeva.

Međutim, ako sportaš inzistira na savršenstvu izvedbe, pokreta, treninga ili natjecanja, fokusira se na rezultat,a ne na proces i to ima negativne posljedice za njega poput konstantnog samokritiziranja, natjecateljske anksioznosti, frustracije i pada samopouzdanja, onda govorimo o negativnom perfekcionizmu. On je jedan od velikih neprijatelja sporta i razlog brojnih odustajanja od sporta i neostvarivanja vlastitih potencijala jer sportaš bude kronično nezadovoljan sobom.

U sportu često imamo prilike vidjeti osobe koje ulažu jako puno truda u trenažni proces, ali su konstantno nezadovoljne i frustrirane, jako se ljute na sebe zbog pogreške, a izvedba im je kronično ispod vlastitih mogućnosti. Takvi perfekcionisti često kod sebe izazivaju stres, brinu, kritiziraju se, budu nezadovoljni sobom i ruše si samopouzdanje zbog nepostizanja očekivanog savršenstva. Očito je da se kod njih radi o negativnom perfekcionizmu, ali odlična je vijest da se pozitivni perfekcionizam može razvijati i trenirati.

Dakle, kako krenuti u borbu s pravim neprijateljem?

Najprije trebate obratiti pažnju na ispravno postavljanje ciljeva za trening i natjecanje. Ciljevi prije svega moraju biti realni i usmjereni na stvari koje možete kontrolirati, odnosno, vaš trud. Dakle, fokus treba biti na stvari koje su unutar vaše kontrole jer jedino takve stvari možemo promijeniti i na njih utjecati. Primjer je i uspješno upravljanje vlastitim intenzitetom koje omogućava da budete u optimalnoj zoni i prebacuje fokus na vas same.

Također, trebate razumjeti kako nastaju nervoza i trema na natjecanju. Uspješno suočavanje s tim neugodnim osjećajima zasigurno dovodi do većeg zadovoljstva i uživanja u sportu, a ono što vam u svakom trenutku može pomoći je i korištenje pozitivnog unutarnjeg samogovora.

Ukoliko ste se prepoznali u nekim navedenim karakteristikama negativnog perfekcionizma ili niste sigurni kako trenirati pozitivni perfekcionizam slobodno nam je javite na info@mentalnitrening.hr i dogovorite pola sata besplatnog informativnog sastanka te započnite svoju borbu s velikim neprijateljem.