Što je samoefikasnost i kako raditi na njoj?

Ti sigurno ne želiš biti profesionalni sportaš
17. siječnja 2019.
Pregled siječnja
3. veljače 2019.
Show all

Do sada ste već vjerojatno čuli za pojam samoefikasnosti. Međutim, veliki broj ljudi i dalje ne zna o čemu se tu točno radi ili na samoefikasnost gleda kao na samopouzdanje, samopoštovanje i slično. Samoefikasnost je vjerovanje u vlastite sposobnosti, odnosno mogućnosti da ćemo izvršiti određeno ponašanje. 

Što god radili u životu svi želimo dobiti taj osjećaj samoefikasnosti. Ona utječe na naše ponašanje (npr. trud i zalaganje), ciljeve, naše misli (npr. donošenje odluka), te emocionalne reakcije (npr. strah ili zabrinutost). Isto tako, vrlo je važna jer posljedično utječe na naše sveukupno samopouzdanje, odnosno vjeru u sebe. Što je veći osjećaj samoefikasnosti odnosno uspješnost u obavljanju raznih zadataka, samim time povećava se i naša vjera u sebe same tj. naše samopouzdanje. 

Na naš osjećaj samoefikasnosti utječu naše misli i ponašanje. Kada se nađemo pred nekim izazovom u životu vrlo je važan vaš način razmišljanja kao i vaše ponašanje. Primjerice, kada osoba dobije novi posao na poziciji na kojoj nikada prije nije radila, važno je hoće li će misliti da se može nositi s izazovima koje novi posao donosi, ili ne može. Isto tako, važno je misli li da može naučiti nešto novo i svladati određeno gradivo, ili misli da je to nemoguće. Samim time, ovisno o stavu i pristupu osoba će uskladiti svoje ponašanje sa svojim mislima i osjećajima. Ako misli da nešto ne može, vjerojatno neće ništa niti poduzeti po tom pitanju kako bi izbjegla mogući neuspjeh. 

Pa kako onda raditi na tome? Za početak, pokušajte što realnije postaviti svoje ciljeve i trenirajte uspjeh. Postavljajte si manje ciljeve koji će vam pomoći da jačate svoj osjećaj samoefikasnosti te vas polako vode ka ostvarenju većeg cilja. Iako se čini banalno, započnite dan s malim zadacima koje ćete uspješno obaviti. Ako se vratimo na naš prvi primjer, prije odlaska na novi posao osoba može odraditi više malih zadataka i na taj način jačati svoj osjećaj samoefikasnosti. Npr. složiti svoj krevet nakon što ustane. Možda neobično zvuči, ali zapravo čim je ustala već je jedan zadatak uspješno obavila i na taj način vježba svoju uspješnost. 

Osim toga, može pronaći nekoga u svojoj okolini tko joj je sličan i gledati što je to što ta osoba radi uspješno. Promatrajući druge kako se trude oko određenog zadatka i samim time uspijevaju, može uvelike utjecati i na svoj stav da i ona to može (“Ako može on/ona, mogu i ja.”) 

Isto tako, ono što može napraviti jest osvjestiti svoje misli i svoje ponašanje u određenoj izazovnoj situaciji. To je jedino što uvijek može imati u kontroli i ukoliko osvijesti ta dva aspekta ima priliku to i promijeniti. Npr. ono što joj može pomoći jest da koristi pozitivni samogovor (“Mogu ja to!”) i uspravi se. Takvim stavom utjecat će i na svoje osjećaje u pozitivnom smjeru.  

Ovo su samo neki od načina kako možete jačati svoju samoefikasnost. Što god radili u životu, nadamo se da ćete iskoristiti i neke od ovih strategija kako biste povećali taj osjećaj. A ukoliko želite naučiti još nešto više o tome kako raditi na samoefikasnosti, ali i na svom osobnom rastu i razvoju prijavite se na naš program MT za sve i saznajte kako!

monika vandero mentalni trening

Monika Vandero, mag.psych.