Zašto se ne mijenjamo?

Pregled travnja
2. svibnja 2018.
Nisam vrijedan medalje…?
20. svibnja 2018.
Show all

Koliko ste puta htjeli prestati pušiti, početi vježbati ili se zdravije hraniti? Koliko ste puta započeli takvu promjenu pa odustali nakon nekog vremena?

Ljudi često žele promijeniti neke stvari u svom životu ili uvesti nove zdrave navike, ali isto tako vrlo često odustaju. Odustaju zbog različitih razloga, ali onaj ključan leži u tome što su postojeću naviku razvijali godinama i sada ju odjednom žele izbaciti.

Što su uopće navike? To su male odluke koje donosimo i akcije koje izvodimo svaki dan. Jednom smo donijeli svjesnu odluku da ćemo nešto napraviti na određeni način i vremenom sve manje svjesno donosimo to odluku, a sve više se stvari događaju automatski. Istraživanja kažu da navike čine 40% našeg ponašanja svaki dan. Možemo reći da smo 40% vremena na ‘autopilotu’ i radimo stvari bez puno razmišljanja. To, naravno, samo po sebi nije loše, ali problem nastaje kada stvorimo lošu naviku, poput pušenja kad smo pod stresom, preskakanja doručka, posjećivanja društvenih mreža čim upalimo računalo i slično.

Važno je znati da sve navike (i dobre i loše) imaju svoj razlog. Čak i naizgled loše navike zadovoljavaju neke naše potrebe i barem su donekle dobre za nas. Zato je teško odbaciti jednom stečenu naviku. Točnije, gotovo je nemoguće odbaciti naviku, no ono što možemo napraviti je zamijeniti ju nekom drugom, boljom.

Naime, u našem mozgu postoji petlja (tzv. habit loop) koja se događa automatski. Najprije imamo nekakav znak ili okidač koji započinje obrazac (npr. stresna situacija). Nakon toga imamo rutinu, odnosno ponašanje ili akciju koju poduzimamo (npr. uzimanje pauze i paljenje cigarete), a ta akcija nas dovodi do nagrade (npr. smirivanje i opuštanje).

Kako onda promijeniti neželjenu naviku?

  1. korak – identificirajte rutinu

Rutina je najočitiji aspekt, odnosno ponašanje koje želite promijeniti. Osvijestite koje točno ponašanje želite mijenjati.

  1. korak – eksperimentirajte s nagradama

Nagrade su jako snažne jer zadovoljavaju različite potrebe, a često nismo svjesni tih potreba koje utječu na naše ponašanje. Kako biste utvrdili koju potrebu zadovoljavate određenom navikom, možete isprobavati različite nagrade i vidjeti kako to utječe na vas, tj. je li potreba zadovoljena ili nije.

  1. korak – otkrijte znak ili okidač

U velikom broju informacija i događaja oko nas, može biti teško otkriti točan okidač. Istraživanja su pokazala da većina znakova pripada u jednu od pet kategorija – lokacija, vrijeme, emocionalno stanje, drugi ljudi ili akcija koja je neposredno prethodila znaku. Stoga, kada se uhvatite da započinjete s navikom koju želite promijeniti, zapitajte se sljedećih pet pitanja:

  • Gdje se nalazim?
  • Koliko je sati?
  • U kakvom sam emocionalnom stanju?
  • Tko je još sa mnom ili oko mene?
  • Što je zadnja stvar koju sam napravio/la?

Isprobavajte ovo u više različitih navrata dok ne uvidite uzorak i ne shvatite koji je to točno znak koji pokreće vašu naviku.

  1. korak – smislite plan

Jednom kada ste otkrili nagradu, odnosno koju potrebu zadovoljavate, znak koji pokreće ponašanje i samo ponašanje koje želite promijeniti, možete započeti s promjenom navike. Ponekad možete kontrolirati znakove (npr. staviti tenisice za trčanje na vidljivo mjesto) ili možete izabrati drugačije ponašanje koje će zadovoljiti postojeću potrebu (npr. umjesto pušenja kad ste pod stresom, otići na zrak i prošetati). Važno je unaprijed smisliti dobar plan jer će se inače opet upaliti autopilot i napravit ćete upravo ono što želite promijeniti.

Mijenjanje navika zahtijeva vrijeme i trud, no najviše zahtijeva upornost. Nije lako promijeniti naviku koju ste (nesvjesno) stvarali godinama. Moguće je i da ćete „pogriješiti“ više puta, ali ako nastavite ustrajati, sigurni smo da ćete na kraju i uspjeti.

maja vidakovic mentalni trening

Maja Vidaković, mag. psych.