Pregled siječnja
28. siječnja 2018.
Kako biti zadovoljan roditelj mladog sportaša?
18. veljače 2018.
Show all

Kada i koliko hvaliti?

Često se roditelji i treneri pitaju trebaju li hvaliti svoju djecu i sportaše. I ako da, koliko ih trebaju hvaliti jer ne žele da djeca postanu razmažena i umišljena. S druge strane, sigurno ste nekada čuli da pohvala utječe na samopouzdanje djece. Pa kako onda naći pravu mjeru?

Odgovor je da djecu treba hvaliti – i to često. Nije pitanje koliko ih trebate hvaliti, već za što ih hvalite. Dakle, hvalite, ali pazite što hvalite!

Pohvala se obično daje nakon dobro obavljenog zadatka ili uspješnog natjecanja kao priznanje za taj uspjeh. Ponekad se pohvala daje i kako bismo povećali samopouzdanje djeteta. Međutim, pokazalo se da takva pohvala često ima suprotan efekt na samopouzdanje jer se onda djeca još lošije osjećaju kad dožive sljedeći neuspjeh.

Zašto?

Kada hvalite uspjeh i sposobnosti djece („Bravo! Baš si talentiran za ovaj sport.“), velika je šansa da razvijate tzv. fiksni način razmišljanja (fixed mindset). Djeca s takvim načinom razmišljanja gledaju na sposobnosti kao na nešto što je urođeno i ne može se puno promijeniti. Stoga takva djeca biraju lakše zadatke i bježe od izazova jer ne žele ispasti glupi i nesposobni te u slučaju neuspjeha doživljavaju snažne negativne reakcije i lako odustaju. Isto tako, na trud gledaju kao na nešto što moraš uložiti ako nemaš prirodni talent.

S druge strane, djeca s tzv. fleksibilnim načinom razmišljanja (growth mindset) smatraju da se sposobnosti mogu razvijati učenjem i vježbom. Stoga oni biraju teže zadatke i traže izazove kako bi mogli razvijati svoje sposobnosti, ulažu više truda i isprobavaju različite strategije dolaženja do rješenja. Također, na neuspjeh gledaju kao na izazov i priliku za učenje te češće nastavljaju unatoč preprekama jer vjeruju da to mogu ostvariti.

Pa kako onda razvijati takav način razmišljanja kod djece i što pohvaliti?

Ako djeca nešto dobro naprave pohvalite ih za trud i napor koji su uložiti da to ostvare („Bravo! Jako si se potrudio i vrijedno trenirao zadnjih godinu dana. Trud se isplatio!“). Naglasite važnost procesa, odnosno učenja i napretka. Međutim, ukoliko dožive neuspjeh, ne trebate ih hvaliti za trud kao utješnu nagradu („Nema veze, potrudio si se.“), već im pomozite da iz te situacije nešto nauče i da probaju naći još neke strategije rješavanja problema. Naime, fleksibilni način razmišljanja nije isto što i trud. Takav način razmišljanja, osim truda, uključuje i učenje, svladavanje prepreka, traženje rješenja i uživanje u izazovima. Tako će idući put u sličnoj situaciji djeca imati više mogućnosti rješenja problema i samim time je veća šansa da će biti uspješniji.

Ono što nauče u djetinjstvu postaje obrazac ponašanja i u odrasloj dobi. Stoga, ako želite da vaše dijete bude zadovoljna odrasla osoba koja ne posustaje pred izazovima i ulaže trud u sve što radi potičite fleksibilni način razmišljanja.

Dakle, sljedeći put kad Vaše dijete nešto napravi, pohvalite ga za trud i potaknite ga da nešto nauči iz te situacije, a ukoliko želite da nauči tehnike Mentalnog Treninga, prijavite ga na našu novu MT8 grupu!

maja vidakovic mentalni trening

Maja Vidaković, mag. psych.