Zašto novogodišnje odluke nisu dobre

novogodišnje odluke, novogodišnje odluke, novogodišnje odluke, novogodišnje odluke

Prošlo je tjedan dana od donošenja novogodišnjih odluka. Ovaj put, Nova godina započela je u ponedjeljak tako da su se dva najgora dana za pokretanje procesa osobne promjene, ponedjeljak i nedjelja, spojili u jedno. Ako već nista posustali tada se ubrajate u grupu izdržljivih, a ako nastavite ustrajati u novoj promjeni još koji tjedan, doista se možete smatrati iznimkom.

Ali zašto je to tako? Zašto su novogodišnje odluke toliko loše, odnosno zašto ljudi ne uspjevaju održati ih kroz cijelu godinu. Za to postoji nekoliko jednostavnih razloga:

  1. Iako načelno želite promjenu, odgađate ju cijelu godinu. Ako je doista želite i znate što želite promijeniti, zašto ste čekali baš taj dan? Vjerojatnije je da, više nego što želite promjenu, želite uživati u svom uobičajenom stilu života.
  2. S obzirom da ste promjenu odgađali nekoliko puta, a možda ste ju pokušali i pokrenuti više puta, jako ste dobro uvježbali odgađanje, odustajanje i s vremenom ste postali sjajni u objašnjavanju samima sebi zašto ne radite ono što bi “trebali”.
  3. Dugo ste čekali taj poseban dan kad će se vaš život mijenjati na bolje i iščekujete ga s nestrpljenjem. U iščekivanju mnogi često još dodatno naglase loše životne navike i neposredno prije pokretanja promjene krenu u krivom smjeru, a onda preko noći očekuju promjenu. Pritisak promjene postaje velik, neizdrživ a promjena drastična i teško održiva.
  4. Iako ste o promjeni puno pričali, ako ne s drugima onda sami sa sobom, niste baš puno vremena proveli pripremajući se za nju. Niste si dali dovoljno vremena niti razmisliti što vas čeka i što sve promjena podrazmijeva.
  5. Iako možete promjeniti bilo što, mnogi odluče mijenjati sve ili se odluče na baš najznačajniju promjenu. Ne rade male korake već skaču u ponor s vjerom da oni to mogu.

Ipak, ako ste pokrenuli proces promjene i odlučili nešto napraviti, što sad? Kako ustrajati i učiniti da vaša promjena postane vaš novi standard i stil života? Evo nekoliko smjernica:

  1. Posvetite se pripremi za promjenu. Shvatite i najmanju promjenu ozbiljno i odvojite neko vrijeme za promišljanje o promjeni i svemu što ona za vas znači. Ako ste odlučili prestati puštiti, to je sjajno ali promislite što ćete s viškom vremena i nedostatkom kratkih pauza kroz dan. Koja je vaša zamjena?
  2. Imenujte svoju podršku. Svaka pormjena podrazumjeva dnevne izazove i povremene padove motivacije odnosno entuzijazma. Odredite ljude od kojih možete zatražiti podršku, one koji će vas potaknuti na ustrajnost onda kad bude teško.
  3. Promislite što gubite s promjenom i što dobivate sa starim navikama. Rijetko promišljamo o tome što gubimo kad nešto mijenjamo na bolje. Ali činjenica je da ste iz nekog razloga ustrajali u lošim navikama. Recimo da ste odlučili izbaciti čokoladu iz prehrane, vi gubite trenutke čistog zadovoljstva okusa i osjećaja koji proizlazi iz uživanja u čokoladi. S čim ćete ju zamijeniti?
  4. Razmišljajte o promjeni kao o cilju i odredite korake vaše promjene. Svaka promjena događa se postupno. Ako ju odlučite učiniti preko noći, postupno ćete se navikavati na promjenu. Ako postavite cilj kojeg želite ostvariti, napravit ćete plan koji će vas dovesti do ostvarenja cilja, odnosno promjene.
  5. Odredite svoje razloge zašto. Svi imamo neki razlog za osobnu promjenu, međutim što više razloga imamo to ćemo biti ustrajniji. Iako bi zdravlje trebalo biti dovoljno dobar razlog, uvjeravam vas da na žalost za većinu ljudi nije. Imenujte još nekoliko svojih “zašto” i neka to budu vaši razlozi koje drugi ne trebaju niti znati niti razumjeti. Na dane kad ćete gubiti motivaciju, fokus će vam biti jasnije usmjeren ako imate cijeli popis svojih “zašto” želite ustrajati u promjeni.

Na kraju, svi se mijenjamo htjeli to ili ne. S vremenom postajemo drugi ljudi, malo zreliji, malo pametniji, malo odlučniji. Ili ne. Promjene koje planiramo su uobičajeno zdrave i dobre za nas, a promjene koje ne planiramo već se događaju spontano, uobičajeno znače usvajanje loših životnih navika. S tim u vidu, čak i novogodišnja odluka znači korak u pravom smjeru. Kad bi toj odluci dodali i ove aspekte pripreme, to bi mogao biti proces koji će vas u budućnosti učiniti snažnijim uspjeli vi u promjeni u potpunosti ili ne.

Uskoro kreće naš dvomjesečni program rada na sebi i pokretanju osobne promjene. Ukoliko želite učiti od naših trenera i imati najbolju moguću podršku u ostvarenju svojih potencijala, prijavite se!

Igor Čerenšek, mag. psych.

Povezane objave