5 pravila za uspješnu mentalnu simulaciju (MS)

priprema za sezonu
Kako se najbolje pripremiti za sljedeću sezonu?
8. srpnja 2017.
mentalni trening besplatna igraonica
Poremećaji prehrane u sportu
13. kolovoza 2017.
Show all
mentalna simulacija MS

5 pravila za uspješnu mentalnu simulaciju (MS)

MS (ili vizualizacija kako je neki nazivaju) jest oblik mentalnog uvježbavanja sportske izvedbe u svim njezinim segmentima te se može koristiti u svrhu učenja, usavršavanja, ispravljanja, napretka, ali i podizanja samopouzdanja kod sportaša kroz imaginarno izlaganje situaciji.

Ona je korak dalje od zamišljanja te u slučaju pripreme uključuje aktivaciju svih područja mozga važnih za izvođenje radnje, dakle potpunu mentalnu aktivaciju područja koja su odgovorna za izvođenje složene motoričke radnje kao da se radnja odvija u fizičkom (stvarnom) svijetu. Ako nešto želimo izvesti u stvarnosti osnovno je da to možemo zamisliti i izvesti mentalno. Zapravo MS koristimo svaki put kada uvježbavamo neku novu vještinu, pokret ili točku (svjesno ili u nekoj formi nesvjesno).

Osnovna pravila MS-a:

1. Korištenje modaliteta – ako želimo doista zavarati mozak, moramo to učiniti vrlo detaljno i naš doživljaj se ne smije razlikovati od onog koji imamo u stvarnoj situaciji. Važno je da stvorimo jasnu sliku prostora u kojem se naša sportska izvedba odvija, da “oživimo” sve detalje ambijenta, sportski teren, protivnike, suigrače, suce, trenere, publiku, odnosno sve
čega se možemo prisjetiti. Osim bogatstva detalja u vizualnom smislu, bitni su nam i detalji poput fizičkog kontakta s drugom osobom, kontakta s vanjskim svijetom, poput podloge ili terena te osjećaj nošenja dresa, odjeće, odjela, a posebno važan može biti miris ili zvuk koji povezujemo sa sportskom izvedbom. Također je važna i kinestetika jer je to ono što
fizički osjećamo za vrijeme sportske izvedbe i to isto želimo “osjetiti” za vrijeme izvođenja MS-a (npr. fizički umor u pojedinim sportovima može biti ključan detalj izvedbe koji treba oživiti u MS-u). Ponovno, s tim elementima naš doživljaj činimo potpunijim i stvarnijim.

2. Potpuna kontrola – naš MS u potpunosti je pod našom kontrolom, što nam omogućuje ispravke izvedbe. Navedeno podrazumijeva činjenicu da se u MS-u možemo vratiti i željenu izvedbu pokušati ponovno, ali isto tako da kontroliramo i emocije koje osjećamo za vrijeme izvedbe. Važno je znati koje je naše idealno emotivno stanje, kao i misli koje želimo da nam u tom trenutku za vrijeme naše izvedbe “prolaze kroz glavu”, na što usmjeravamo
svoj fokus i slično kako bi takav MS s emotivnom komponentom dodatno zavarao naš mozak da se radnja odvija u stvarnosti.

3. Savršenstvo izvedbe – naša izvedba je savršena i bez greške, ima odličan tajming te na taj način umanjujemo vjerojatnost pogreške u stvarnosti. Bitno je da radimo ono što želimo izvesti, a ne da izbjegavamo ili razmišljamo o onome sto ne želimo. Ukoliko zamišljamo ono što želimo izbjeći, na primjer pogrešku, velika je vjerojatnost da ćemo pogrešku uvježbati i napraviti je na terenu u stvarnosti.

4. Vlastita pozicija – možda i najvažnije pravilo jest da sve što mentalno simuliramo zamišljamo kao da to radimo upravo sada promatrajući iz vlastite perspektive, odnosno “iz vlastitih očiju”. Sve ostalo je samo zamišljanje i maštanje kao da gledamo televiziju, ali nam ne pomaže u jednakoj mjeri da budemo bolji jer svom mozgu ne šaljemo poruku da smo doista tamo. S ovim pravilom mnogi sportaši imaju poteškoća u početku i preporuka je da na početku treninga MS-a sportaš odvoji više vremena u svrhu oživljavanja vlastite pozicije, fizičkog osjećaja, emocija i detalja prije nego što krene sa samim MS-om izvedbe.

5. Fokus točke – prije početka treninga MS-a, potrebno je jasno definirati fokus točke koje sportašu pomažu kako bi njegova izvedba bila jasnija, svrhovitija i usmjerenija, posebno u početku učenja MS-a i onda kad je primarna funkcija MS-a uvježbavanje tehničkih detalja.

Mentalna simulacija je trening kao i svaki drugi, u početku sportaš prolazi kroz proces učenja, zatim uvježbavanja, pa tek onda usavršavanja. Normalno je nailaziti na poteškoće i raditi pogreške u početku, međutim nemojte se obeshrabriti – upornim vježbanjem postat ćete bolji u MS-u i radit ćete ju spontano i precizno s lakoćom. Krenite polako i s vremenom je nadograđujte.

Više o ostalim tehnikama Mentalnog Treninga koje možete koristiti u praksi pročitajte u našem novom priručniku za trenere ili edukaciji MT za trenere.

Igor Čerenšek, mag. psych.