Postizanje Zone pomoću „magije ili znanosti“?

besplatna mentalni trening igraonica
Pozivamo vas na besplatnu Mentalni Trening igraonicu!
15. lipnja 2017.
priprema za sezonu
Kako se najbolje pripremiti za sljedeću sezonu?
8. srpnja 2017.
Show all
ulazak sportaša u zonu

ulazak sportaša u zonu

Postizanje Zone

Jedna od definicija Zone je da je to optimalno stanje uma, koje vam omogućuje optimalno stanje tijela, za optimalnu izvedbu u predvidivim i nepredvidivim okolnostima. Drugim riječima, u Zoni ste najbolji što možete biti. Upravo je cilj ili bolje reći želja, većina trenera, ali i sportaša, da na određenom natjecanju budu najbolji što mogu biti. Nažalost, želja vam se često ne ostvari što može dovesti do osjećaja nezadovoljstva. Razlog tome je prvenstveno izostanak sustavne mentalne pripreme, odnosno sportaš svoju mentalnu pripremu za natjecanje prepušta slučaju. Odnosno, „možda si sportaš uspije posložiti glavu za natjecanje, a možda i ne“. Kako sama Zona i postizanje optimalnog stanja uma ne bi bilo nešto mistično i magično, napisali smo za vas ovaj članak.

Različiti pristupi različito objašnjavaju Zonu i njezine karakteristike, no većina se pristupa slaže da su dva najvažnija obilježja zone fokus i smirenost. Dakle, kad ste na natjecanju fokusirani na trenutni zadatak i pri tome smireni, kažemo da ste u Zoni.

Jedan od glavnih načina kako u Mentalnom Trening mjerimo i razvijamo fokus i mir je pomoću sofisticirane sprave koja je zove neurofeedback. Sprava se stavlja na glavu sportaša te mjeri moždane valove sportaša u svakom trenutku. Glavna ideja rada sa neurofeedbackom je da primjenom tehnika Mentalnog Treninga potičemo aktivaciju željenih moždanih valova. Preciznije, potičemo aktivaciju moždanih valova koji su visoko izraženi kada je sportaš fokusiran i smiren. Kad su obje mjere visoko izražene, sportaš je uspješno svjesno ušao u Zonu te je to odmah vidljivo na zaslonu računala.

Nakon što sportaš u našim uredima i sa spravom na glavi nauči kako svjesno ući u Zonu, primjenjuje stečena znanja i tehnike na treningu, a zatim i na natjecanju.

Što najčešće narušava ulazak u Zonu?

  • Previsoka pobuđenost prije i/ili tijekom natjecanja, odnosno izostanak smirenosti
  • Fokus koji je tijekom sportske aktivnosti usmjeren na podražaje nevažne za izvedbu (npr. publika)
  • Misli usmjerene na prošlu pogrešku ili na brigu o budućnosti (npr. ishodu natjecanja)

Cilj našeg rada sa sportašima je svjesni ulazak u Zonu, odnosno postizanje optimalnog stanja kad god to žele. U samoj Zoni i tehnikama Mentalnog Treninga nema ništa mistično i tajanstveno, već je sve stvar najnaprednije tehnologije, znanstveno potvrđenih tehnika kao i svakodnevnog ulaganja i rada na sebi.

Matej Tomazin, mag. psych.