Što možemo naučiti od windsurfera?

Zašto bih uopće trebao/la postavljati ciljeve?
27. svibnja 2017.
mentalni trening vjezbe disanja
Najčešća zabluda o vježbama disanja
11. lipnja 2017.
Show all
pripreme na havajima windsurferi

Daska, jedro i vjetar. Windsurfing kombinira elemente surfanja i jedrenja. Jedini hrvatski profesionalac u windsurfingu je Riječanin Enrico Marotti, koji nastupa u disciplini slalom. Početak ove sezone odveo ga  je na PWA Tour na regate u Koreju i Japan. Što je Enricu potrebno za dobar nastup i što od njega možemo naučiti?

Regata se odvija kroz 6 dana i vrijeme na moru izravno ovisi o vjetru. Ponekad može proći cijela regata bez dovoljno vjetra, a opet, kada zapuše, natjecatelji moraju biti odmah spremni izaći na more s pravom opremom i ponekad provesti na moru više sati. Stoga je nužna kontrola emocija kroz dan. Od jutra sportaš mora biti u stanju pripravnosti, kao i držati intenzitet pod kontrolom. U trenutku poziva na more, sportaš koristi znakove dogovorene s mentalnim trenerom kako bi podigao intenzitet na optimalnu razinu i bio brzo spreman za natjecanje. Recimo da do izlaska na more mora tinjati i čuvati kapacitete za nastup, a potom, u 15-ak minuta zapaliti vatru koja će omogućiti optimalan nastup. Unutar nastupa izmjenjuju se manje tehnički zahtjevni dijelovi, velike brzine (driture) i okreti oko bove, tehnički najzahtjevniji element windsurfinga (jibe). Na bovu često u istom trenutku dođe više natjecatelja pa kontrola emocija dodatno dobiva na važnosti jer je ključna za donošenje odluka i dobru tehničku izvedbu. Onaj kome “krv navre u glavu” narušit će tehničku izvedbu i izgubiti poziciju. Kao vodilju, uzeli smo jednog od najvećih, motociklista Valentina Rossija. U posljednjem krugu, kada je ulog najveći, on bira trenutak za napad, pokazuje maksimalnu kontrolu i onda napada odlučno i obično uspješno. Lako je izgubiti kontrolu u napetim trenucima i u želji da se napravi puno, napraviti previše. Enrico ima podsjetnik: Čekaj trenutak, Rossi. Hrabrost je mirnoća.

Vjetar, oprema, suci, uvjeti na regatnom polju, drugi natjecatelji, važnost plova, rezultat – gomila je mogućih distrakcija koje narušavaju fokus. Nakon što je sportaš osvijestio što je pod njegovom kontrolom, fokusira se na one aspekte nastupa nad kojima ima utjecaj. Na ishod utječe previše varijabli izvan naše kontrole, no angažman je ono što sportaš ima pod kontrolom, stoga je fokus u potpunosti na angažmanu ili trudu. Zaključili smo da rezultat ne možemo trenirati pa njemu ne pridajemo pažnju niti na natjecanju. On će biti posljedica visokog angažmana. Enrico koristi fokus točke da bi pojačao fokus na istaknute dijelove plova te ih kroz vizualizaciju i trening doveo do automatizma. Detaljno smo razradili plan nastupa i u svakom trenutku zna što mu je činiti te tako održava fokus na stvarima koje su pod njegovom kontrolom i povećava svoje šanse za uspjeh. Da bi poboljšali fokus pomogli smo se vježbama pažnje usmjerenim na misli i vježbama disanja. Tijekom priprema puno je vizualizirao, da bi sukladno pravilima periodizacije s približavanjem sezone vizualizirao sve manje, a tijekom natjecanja vizualizira samo jedan plov, no s maksimalnim fokusom. Podsjetnik je: Plan je moje oružje. Fokus na trenutak moja je karta za uspjeh.

U windurfingu se najbolji rezultati ostvaruju u 30-im godinama pa čak i na početku 40-ih. S 26 godina Enrico je mlad i tek ga čekaju najbolja ostvarenja. Kada si okružen top imenima svog sporta, važno je izgraditi i zadržati samopouzdanje kako bi tijekom regata bio na svom maksimumu. Naglasili smo važnost analize svakog treninga i nastupa i naučili da loš nastup ne znači lošu kvalitetu sportaša. Svakome se ponekad dogodi loš izbor opreme, tehnička ili taktička pogreška, no to ne znači da je sportaš nekvalitetan. Kvalitetno postavljene vrijednosti, sigurnost u izabrani put koji vodi do cilja i vjera u sebe i svoj tim, preduvjeti su stabilnog samopouzdanja i kvalitetnog provođenja plana. Snaga drugih prestaje biti faktor jer vjerujemo u sve što radimo i beskompromisno slijedimo naš put. Podsjetnik je: Moji problemi moj su prostor za napredak. Moja kvaliteta je neupitna.

Ako i vi želite naučiti kako kontrolirati emocije, fokusirati se na izvedbu i izgraditi samopouzdanje, Mentalni Trening može vam pomoći.

Petar Nikolić, prof. psih.