Praznovjerje, rutine i rituali i kakve to ima veze s mojim uspjehom?

Praznovjerje, rutine i rituali i kakve to ima veze s mojim uspjehom?

The root of all superstition is that men observe when a thing hits, but not when it misses.

Francis Bacon

 

U sportu, kao i u životu, često pribjegavamo određenim navikama, uobičajenim procedurama, a bez trenutka gdje smo stali i razmislili malo o tome – čemu nam to služi?

Primjerice, ako ste navikli buditi se u 7:00 sati svaki dan, dobro znate čemu to služi. Na vrijeme se probudite kako bi pojeli doručak i spremili se za trening, školu ili posao i to vam donosi mir. No, čemu služi slaganje bočica uz teren u točno određenom razmaku ili ona sretna “majica” koju često panično tražite po ormaru jutro prije natjecanja? Pročitajte u čemu je razlika između praznovjerja, rutina i rituala te što nam donose različiti obrasci ponašanja, odnosno u čemu pomažu, a u čemu odmažu.

Praznovjerja:

Iako smo ponekad svjesni da posjedujemo određena praznovjerja, rijetko ih se svojevoljno odričemo. Praznovjerja su toliko duboko ukorijenjeni obrasci ponašanja, potkrjepljeni “dokazima” o djelovanju da će vam trebati određeno vrijeme kako bi ih se riješili. No, zašto bi se uopće rješavali nečega što vam često “garantira” uspjeh? Praznovjerja najčešće izazivaju opterećenje, a ne mir te vam ne donose uspjeh nego vaše uvjerenje da će se to dogoditi. Ako smo uvjereni da će nam nešto pomoći, mi ćemo naš fokus usmjeriti na uspjeh i samim tim povećati vjerojatnost njegovog pojavljivanja. Onog trenutka kad uspijete objasniti sebi (ili drugima) kako je vaša majica uistinu čarobna, slobodno zadržite praznovjerje kao opciju. Sve dok to nije tako, pokušajte naći adekvatnu ponašajnu zamjenu za takvo “magično vjerovanje” u smislu dobrog rituala ili rutine.

Rutine:

Organizacija vremena prije i za vrijeme natjecanja doprinosi boljem fokusu i većoj dozi mira kod sportaša. Primjerice, ako ste dan prije natjecanja imali “kaotičan” dan u kojem ste polagali ispit, jurili u autoškolu i imali raspravu s partnerom/icom, možete očekivati određenu dozu iscrpljenosti i anksioznosti koja će se protegnuti i na vrijeme u kojem bi trebali biti potpuno mirni i u kontroli – vrijeme natjecanja. Jednako tako, za vrijeme natjecanja, bio to turnir ili dan s nekoliko sportskih nastupa, dobro je znati da je i vrijeme koje provodite između samih mečeva ili utakmica, vrijeme koje utječe na vaše stanje u igri i/ili borbi. Zapišite si na papir što je to čime se bavite prije i za vrijeme natjecanja i čemu to služi. Ako vam odgovara mir prije natjecanja, potražite ga, a ako vam odgovara glazba – pustite si nešto što vas uistinu činiti boljima u trenucima koji slijede.

Rituali:

Rituali su ponavljajući obrazac ponašanja koji uistinu ima svrhu. Namještanje dresa prije servisa usmjerava fokus i donosi mir. Brisanje lica u ručnik dok sjedite na klupi pomaže ostaviti grešku iza sebe i usmjeriti se na ono što nas tek čeka – na zadatke. Udah i izdah prije izvođenja sedmerca pomaže smanjiti intenzitet i pronaći mir potreban za izvedbu odgovornog udarca. Rituale možemo sami stvoriti, a ponavljanjima na treninzima činimo od njih “alat” kojeg koristimo u svakoj prilici koja to od nas traži. Rituale možemo imati za  razne potrebe: za spuštanje ili dizanje intenziteta, za usmjeravanje fokusa ali i za hrabrenje i poticaj onda kad nam je stvarno teško.

U sportu, bavili se vi individualnim ili grupnim sportom, često se nalazimo sami u situaciji dok je pritisak velik. Dakle, jedino na što se možemo osloniti smo opet samo mi. Usmjerite svoju energiju na pronalaženje ispravnih rituala kao i na izgradnju pravih rutina jer na taj način gradite svoju “kuću” u koju uvijek možete ući i pronaći ono što vam je potrebno za uspjeh.

Ana Kotzmuth, prof.psih.

Povezane objave