Kako stvoriti nove (dobre) navike?

Kako stvoriti nove (dobre) navike?

Poznato je da uspješni ljudi imaju navike koje im pomažu u ostvarenju vlastite izvrsnosti. Neki imaju zdrave jutarnje rituale, neki se rekreativno bave sportom, jedu zdravu hranu, meditiraju i sl. Međutim, malo je poznato kako su stekli te navike, kako ih održavaju dugi niz godina i kako su se riješili loših navika, ako su ih ikad uopće imali?!

 

Za stvaranje dobre navike treba više truda i vremena nego za stvaranje loše

Ako ste se odlučili zdravo hraniti i trenirati nekoliko puta tjedno, uvođenje takve navike neće biti jednostavno. Možda ste odluku donijeli brzo i jednostavno jer se radi o zdravoj hrani i vježbanju koji su dobri za vas, ali samo donošenje odluke nije dovoljno da bi u provedbi te odluke i ustrajali.

Taj dan kad ste odlučili zdravo jesti i trenirati morate početi planirati i pripremati se. Prvo se trebate dobro informirati što je to što je zdravo i dobro za vas. Trebate otići u dućan i kupiti zdrave namirnice, možda čak i posjetiti dućan sa zdravom hranom. Kad ste kupili sve što trebate, morate planirati takvu kupovinu nekoliko puta tjedno. Trebate planirati vrijeme za pripremu hrane kao i vrijeme kad ćete obroke jesti jer, umjesto dosadašnja 2-3 obroka dnevno, odjednom trebate imati 5-6. Osim toga, trebate obavijestiti svoje ukućane da od sada jedete zdravo kako bi vas podržali, a istovremeno uzmite u obzir da vaša promjena može utjecati na njihove navike koje oni ne žele mijenjati. Posla dakle ima puno…

Prvi korak je iza vas! Kad ste to obavili, trebate napraviti dobar raspored u koji ćete uklopiti termine za vaše treninge. Također, trebate se informirati i odabrati pravi oblik treninga za vas, pravog trenera i pravi fitnes centar. Vaš tjedni raspored će se mijenjati i moguće je da ćete trebati reorganizirati puno toga da bi u svoj raspored uvrstili treninge kao i sve što se uz njih veže. Dakle, još malo posla u pripremi za vas…

Što učiniti?

Možemo zaključiti da se za promjenu koju želite poduzeti trebate dobro pripremiti, odvojiti dovoljno vremena, ali jednako tako dati i sebi dovoljno vremena i strpljenja kako bi promjena doista uspjela.

Planirajte da će put promjene biti dugačak, ponekad kompliciran, s puno nepredvidivih okolnosti, a ponekad i padova. Planirajte uspjeh dugoročno, kroz period od nekoliko mjeseci, a ne preko noći. Odluka je samo prvi korak na putu od barem tisuću koraka. Prvi može biti težak ili lagan, ugodan ili neugodan, ali prvih nekoliko stotina koraka, dok formirate novu naviku, neće uvijek biti niti lagano niti ugodno.

S druge strane, loše navike se pojavljuju jako spontano. Nitko ne odvaja vrijeme za formiranje loše navike, nitko ne planira lošu naviku…one se jednostavno dogode. No, kako je to moguće? Izvori loših navika su jako dostupni i ujedno nam mogu pružati instant zadovoljstvo koje maskira naše stvarne trenutne potrebe i dugoročno zadovoljstvo, dok dobre navike ne funkcioniraju baš tako.

 

Dobre navike pružaju zadovoljstvo s odgodom

Ako ste se uspjeli riješiti loše navike i proteklo je tek kratko vrijeme budite svjesni toga da potpunu promjenu još niste ostvarili. Promjena će se dogoditi tek onda kad potreba za starim navikama neće više postojati, odnosno onda kad više nećete imati iznimnu želju vratiti se na staro. Ako se i to dogodilo, preostao vam je još samo jedan zadnji korak, a to je uživanje u promjeni. Ako uživate u promjeni i novoj navici te ona kod vas izaziva osjećaj zadovoljstva, tada možete reći da ste ostvarili cilj u potpunosti, jer onda je postignuta ona stvarna – željena promjena.

Međutim, iako je promjena postignuta, nemojte zaboraviti da ste nešto uklonili iz svog života. Činjenica da ste nešto novo uvrstili u svoj život ne znači da je praznina ispunjena.

 

Ako promijenimo lošu naviku, s njom nešto gubimo

Za dugo održavanje loše navike mora postojati neki razlog. Dakle, u lošim navikama ustrajemo jer nam pružaju nešto (zadovoljstvo, mir, sreću, ispunjenost, snagu i sl.) i kad je uklanjamo bilo bi poželjno osvijestiti što je to što gubimo s promjenom, a ne samo što dobivamo (kao što to radi većina). Kad smo svjesni toga što smo “izgubili” možemo razmisliti koje bi to sve stvari mogli “uvrstiti” u svoj život, a da zadovoljavaju istu potrebu kao i loša navika. Kad napravite i taj iskorak smanjujete vjerojatnost relapsa, odnosno povratka na staro, jer za to više ne postoji potreba.
Dakle, želite li uvesti promjenu u svoj život i steći nove zdrave navike koje vam koriste, budite spremni izbaciti stare, planirajte proces promjene, provjerite što gubite i nađite adekvatnu zamjenu. Ustrajte u procesu koji nije uvijek lagan i ugodan…sve dok se jedan dan ne probudite sretni i ispunjeni jer život živite na način na koji želite, a ne samo onako kako znate jer ne znate za bolje.

P.S. ako se relaps nekad i dogodi, okrenite novu stranicu i već danas (ili sutra) nastavite zacrtanim putem, jer pobjednici nisu oni koji ne padaju već oni koji se najbrže ustaju!

Igor Čerenšek, mag.psych.

Povezane objave