Naučeni optimizam
14. prosinca 2016.
Što uopće znači raditi na sebi
14. prosinca 2016.
Show all

Zašto (ne) brinuti, Zašto (ne) brinuti

Susrećemo se s puno sportaša koji brinu. Impresivno je koliko znaju o svom sportu, koliko su potkovani u tehnici i taktici, koliko znaju o protivnicima. Mnogi detalji koji vam neće pasti na pamet kada gledate sport, njima su dio svakodnevice. Večer prije natjecanja računaju sve moguće kombinacije sutrašnjeg nastupa. Dugo ne mogu zaspati jer žele posvetiti pažnju svakom detalju kako bi bili što uspješniji.

 

Pitamo ih koja je korist od njihovih briga. Najčešće kažu kako briga pokazuje da im je stalo i kako su tako sigurniji da neće propustiti neki važan detalj u pripremi natjecanja. Međutim, je li to zaista tako?

 

Recimo da puno brinete o raznim detaljima svog nastupa, s najbljom namjerom smanjivanja broja pogrešaka. Brinete o tome kakav je protivnik i jeste li mu dorasli, što će misliti trener ili netko drugi, što ako vam se opet dogodi pogreška? Koliko vam između tih briga ostaje prostora za fokus na svoju izvedbu? Koliko ste usmjereni na svoje snage i koliko vjerujete da ste dorasli izazovu i jedva čekate priliku da to pokažete? Je li moguće da vas brige o mnogim detaljima vaše izvedbe zapravo učine nemoćnim jer nije moguće kontrolirati sve što se događa na sportskom terenu. Sport nije predvidiv i uvjeti nastupa se mijenjaju. Pokušaj kontrole svih briga zapravo će rezultirati potpunim izostankom kontrole.

 

Naravno, možete pokušati testirati pretpostavku da su brige korisne…

 

Zamislite da vaša velika briga oko skorog nastupa ili sljedećeg protivnika sada zauzima važno mjesto u vašem životu. Pitanje je hoćete li se baš isto osjećati vezano uz tu brigu 2 dana, 2 tjedna ili 2 mjeseca nakon nastupa? Vjerujemo da ćete se osjećati i razmišljati drugačije i da će vam se činiti da ta briga uopće nije imala smisla, a naša iskustva u radu sa sportašima upravo to potvrđuju. Svakako bi bilo korisno da ste to znali prije samog nastupa, kada vam se činilo da je briga potpuno opravdana, potrebna i da vam čak pomaže. Mogli bi se usredotočiti na vlastiti nastup i biti najbolji što možete biti u tom trenutku. Bio bi to pravi lijek protiv briga.

 

Uzmemo li primjer da umjesto vas, vaš prijatelj, suigrač, puno brine. On se ne vidi u istom svijetlu kao što ga vi vidite i nije svjestan svojih vrlina ali je svjestan svojih mana. Što biste mu savjetovali? Biste li svog suigrača ohrabrili da tako puno brine kao i vi? On vrlo vjerojatno podcjenjuje svoju sposobnost rješavanja briga, a ishod o kojem brine sigurno nije baš tako negativan, nego je negativan tek u njegovim razmišljanjima.

 

Nakon ove kratke hipotetične situacije vjerujemo da bi savjetovali vašeg prijatelja kako brige nisu korisne i on se posvetio svojem nastupu, svojoj pripremi. Naš savjet je da vaš vlastiti savjet pokušate primijeniti na sebi!

 

Brige ne rješavaju ništa. Većina naših briga vezana je uz prošlost ili budućnost. Iste brige predstavljaju naše kočnice koje nam ne dozvoljavaju da u ovom trenutku SADA maksimalno iskoristimo svoje mogućnosti.

 

Petar Nikolić, prof. psih.

Mentalni Trening Rijeka