Povezanost misli, osjećaja i ponašanja ili zašto osjećam nervozu i strah na sportskom natjecanju?

Kako vam uzori mogu otežati karijeru
14. prosinca 2016.
3 razloga zašto trebate imati jasan plan za natjecanje
14. prosinca 2016.
Show all

Povezanost misli, osjećaja i ponašanja

Jedan od ključnih razloga zašto, kao sportaši, prije ili tijekom natjecanja osjećate nervozu ili strah je to što mislite o stvarima koje Vam ne pomažu (“Samo da ne zabrljam.”, “Moram pobijediti!”, “Opet ću pogriješiti.” …) i ponašate se na način koji Vam ne pomaže (slušanje glazbe prebrzog ritma, nepostojanje rituala…).

Zašto ono što mislimo i radimo utječe na to kako se osjećamo?

Zato što su naše misli, osjećaji i ponašanje međusobno povezani, ali dobra vijest je to što promjenom samo jedne komponente možemo mijenjati i ostale dvije.

Naime, na svoje misli i ponašanje možemo izravno utjecati. S druge strane, na emocije ne možemo utjecati tako izravno, jer su pod kontrolom našeg vegetativnog živčanog sustava pa ne možemo izravno odabrati kako se želimo osjećati. Primjerice, pokušajte se dosjetiti nekog Vama strašnog događaja iz prošlosti ili mislite na nešto strašno što bi Vam se moglo dogoditi u budućnosti i na taj ćete način zasigurno u sebi pokrenuti osjećaj straha. Slično se događa i na sportskom natjecanju kada Vaše misli i ponašanja u Vama izazivaju nervozu i strah. Npr. ako prije nastupa na sportskom natjecanju odaberete MISLITI nešto kao – “Samo se nadam da će sve proći dobro i da neću zabrljati.”, a vaše PONAŠANJE je npr. neka dugotrajna i iscrpljujuća aktivnost, velika je vjerojatnost da ćete OSJEĆATI nervozu ili strah. Na sreću, postoje tehnike MT-a koje mogu pomoći u učenju kako ovladati mislima i ponašanjem u nepovoljnim situacijama.

Problem s osjećajima kao što su nervoza, strah i ljutnja je taj što u organizmu potiču pretjerano lučenje adrenalina, koji u tom slučaju, pretjerano podiže intenzitet. U jednom od prijašnjih članaka objasnili smo kako previsok intenzitet može negativno djelovati na Vašu sportsku izvedbu.

Potrebno je vrijeme kako bi se osvijestile negativne misli i kako bi se naučile tehnike MT-a koje Vam pomažu u kontroli tih misli. Na taj način ćete kontolirati ono što je pod Vašom kontrolom. Nakon toga, Vaš je odabir koje ćete misli i ponašanja koristiti. Zamislite da su Vaše misli i ponašanja kanta s vodom koja je upravo izvučena iz bunara. Vi ste možda cijeli život (ne znajući za drugo) grabili s dna bunara i tako uz čistu vodu uzimali i mulj. Ono što sada imate izbora je grabiti vodu s vrha koja je kristalno čista i Vama potrebna za stabilniju izvedbu.

Ono čemu učimo naše sportaše je to da su misli i ponašanja nešto nad čime imaju voljnu kontrolu te da, ulažu li svjesno dovoljno napora, uz pomoć mentalnih trenera, mogu promijeniti osjećaje te posljedično i pobijediti svoj strah i nervozu na sportskom natjecanju.

Ono što ćete odabirom pravih misli dobiti je smanjenje nervoze i straha. Također, dobit ćete priliku postići i ostvariti sve ono u čemu su Vas do sada sprječavale nervoza i strah.

Ako ste spremni saznati kako naučiti vladati vlastitim mislima, javite nam se na pola sata informativnog sastanka.

Matej Tomazin, mag.psych.