Tajna inspirativnog govora
10. travnja 2016.
Zašto (ne) brinuti
14. prosinca 2016.
Show all

optimizam, optimizam, optimizam

I can accept failure, everyone fails at something. But I can’t accept not trying“
Michael Jordan

 

Angažman i trud sastavni su dio svakog napretka. Vjerujemo da ne postoji pojedinac koji nije spreman uložiti potrebno kako bi ostvario željeno. No, ipak, svakodnevno svjedočimo odustajanju, izgovorima i nedovoljnom trudu. Uzimajući u obzir prvu pretpostavku, svatko bi morao moći uspjeti. Uzimajući u obzir drugu činjenicu, znamo da to u stvarnosti nije tako. Nisu svi pobjednici.

Kako ne bi mislili da sve ovisi o snazi volje, ima nešto i u psihološkim procesima koje odavno poznajemo, procesima koji nam pomažu onda kada odustajemo. Jedan od psiholoških mehanizama koji nas čini bespomoćnima u situaciji neuspjeha je naučena bespomoćnost. Poznavajući navedeni mehanizam, moguće je napraviti neke promjene – ipak!

Izraz naučena bespomoćnost opisao je američki psiholog Martin Seligman, a označava stanje osobe u kojem je naučena ponašati se bespomoćno, pa čak i kada se ponovo pruži prilika da pomogne sebi ili izbjegne nepovoljnu ili štetnu okolnost kojoj je izloženo. Dakle, radi se o svojevrsnom začaranom krugu – „ako mi prvi šut u utakmici ne bude dobar, cijela utakmica biti će katastrofa“. Igrači s navedenim uvjerenjem neće pokušavati popraviti svoju igru čak i ako im se otvori bezbroj prilika za to. Za takve igrače često čujemo „da ih nije bilo u utakmici neko vrijeme“.

Kako izaći iz začaranog kruga i prekinuti bespomoćnost – kako umjesto bespomoćnosti učiti optimizam?

Američki sportski psiholog dr. Bob Rotella nudi opciju učenja optimizma umjesto bespomoćnosti. Do toga je došao proučavajući vrhunske sportaše – one koji se bore i nikada ne odustaju.

Učiti optimizam znači biti optimističan, samopouzdan, uporan i uspješan prema sljedećim naputcima:

  1. Biti optimističan nije lako, posebice u situacijama kad smo neuspješni. No, što je stvarni optimizam? Znači li to da moramo vjerovati u bilo što i nikad ništa kritički propitkivati? NE! Biti optimističan znači vjerovati u to da nam se svaki dan otvaraju nove prilike za to da budemo uspješni. Bez obzira na jučer ili na sutra. Važno je živjeti u trenutku i izvlačiti maksimum iz njega. Naš sportaš iz ranijeg primjera može odraditi set rituala nakon svake pogreške i tako promijeniti tok negativnih misli koje mu se spontano pojavljuju nakon greške na terenu. Rituali nam pomažu razbiti uobičajeni lanac pesimizma i nemoći. Biti optimističan znači vjerovati da će sve biti onako kako TREBA biti – ne nužno dobro ili loše.
  2. Nakon optimizma slijedi samopouzdanje. Iako se na prvu čini da je riječ o istoj stvari, nije baš tako. Optimizam promatrajte kao cilj, a samopouzdanje kao put prema cilju. Npr., ako ti ne ide čvrsti duel na terenu, teško je povjerovati preko noći kako posjeduješ potrebne vještine za taj segment utakmice. Upravo zato nećeš biti spreman na treningu ulagati dodatni trud kako bi duel postao čvršći. Vjerovat ćeš da je sve uzalud i da ne trebaš niti pokušavati. Upravo je to ono što treba razbiti. Samopouzdanje gradimo tako da preskačemo malene prepreke svaki dan. Kreni s jednostavnijim zadacima na treninzima. Uspjeh na malim koracima dat će ti boost koji trebaš za one malo veće i teže.
  3. Bez upornosti neće nam pomoći ni optimizam ni samopouzdanje. Sama vjera da nešto možemo postići dobro dođe ali – bez upornosti – nitko nikad nije ostvario zadani cilj pa vjerojatno nećete ni vi. Uporan je onaj koji je spreman svaki dan početi ispočetka. Postoji jedna zgodna izreka koja dobro opisuje upornost: „Želim ti hrabrost jutarnjeg sunca, ono svaki dan izlazi čak i kad stvari na zemlji ne izgledaju najbolje“. Ako to prenesemo na svakodnevicu to izgleda otprilike ovako: treba biti uporan oko redovnih odlazaka na trening, treba biti predan oko svakog zadatka kojeg imamo u treningu, treba imati jasno definirane ciljeve i nikada ne odustajati, poebno onda kad nam ne ide. Mali koraci – veliki napredak.
  4. Ako si optimističan, samopouzdan i uporan –uspjeh ne može izostati! S uspjehom su povezane i nagrade, pohvale, slava i ostale privilegije uspješnih, no pravi uspjeh leži u onom osjećaju „iznutra“ kad znaš da si napokon uspio srušiti barijere, promijeniti navike i pobijediti samoga sebe. Taj osjećaj – osjećaj postignuća – ne može se mjeriti s nagradama koje dolaze izvana kao ni sa samim uspjehom kojeg mjerimo rezultatom.

 

Predloženi put nikako nije lagan ni jednostavan ali nam garantira promjenu.

Saznajte kako postići vlastitu promjenu kroz naše programe za sportaše, trenere i sve ostale zainteresirane za Mentalni trening.

Ana Kotzmuth, prof. psih.

Mentalni trener