Zašto sam iscrpljen prije kraja natjecanja?
21. veljače 2016.
7 savjeta trenerima sportaša koji nikad nisu zadovoljni
6. ožujka 2016.
Show all

Kako smiriti glavu na natjecanju?, Kako smiriti glavu na natjecanju?, Kako smiriti glavu na natjecanju?

Često puta sportaši imaju iskustvo da im je veoma teško kontrolirati emocije i misli na terenu. Igra se odvija veoma brzo, pritisak je golem, očekivanja rastu, pojavljuje se napetost i u opasnosti smo od pada izvedbe. Jedan od najčešćih problema sportaša na natjecanju je visoki intenzitet koji se javlja kao posljedica velikog broja misli kao npr. „Ne smijem ovo izgubiti.“, „Ovo je najbitnija utakmica i sad moram pobijediti.“, „Ne smijem sada pogriješiti.“ i slično. Koliko često Vam se dogodilo da u ključnim trenucima napravite pogrešku upravo zbog takvih misli?

Zamislimo sada tenisača Ivana koji igra finale velikog natjecanja (npr. Roland Garros). Prije samog početka meča Ivan samo razmišlja koliko mu je ovo važno, kako ne smije izgubiti, ne smije imati puno duplih pogrešaka na servisu kao u prošlom meču itd. Nakon prvog izgubljenog seta Ivan samo razmišlja o tome kako je prvi set izgubio zbog lošeg servisa i kako ne smije sada više griješiti. Osjeća pritisak na svom servisu jer nikako ne smije promašiti. Na brzinu servira prvi servis koji odlazi u mrežu. Uzima lopticu ponovno, osjeća da mu je ovo veoma važno, ruka mu se „skratila“. Ne uspijeva se oduprijeti mislima o duploj pogrešci, ne razmišlja kako i gdje će servirati, već žuri u drugi servis koji ponovno završava u mreži. Unutar par minuta gubi i cijeli set i meč.

Što se zapravo dogodilo kod Ivana? Njegove misli bile su prije meča previše usmjerene na budućnost, a tijekom meča na prošlost. Najvažnije od svega Ivan je bio usmjeren samo na pogrešku i na ono što ne smije sad napraviti, a ne na ono što treba i kako treba napraviti, odnosno plan igre.

Što napraviti kada Vam previše misli prolazi kroz glavu? Jedna od tehnika koju možete koristiti je Mindfulness meditacija. Mindfulness meditaciju možete koristiti svakodnevno, pomaže vam da opustite svoje tijelo, izbacite negativne misli, te poboljšate svoj fokus, koncentraciju i raspoloženje. Možete ju koristiti prije treninga, natjecanja ili tijekom samog treninga ili natjecanja kada imate neku kratku pauzu.

Način izvođenja Mindfulness meditacije je slijedeći:

  • za početak se smjestite udobno, zatvorite oči i samo dišite;
  • usmjerite se na svoje disanje i osjetite svoje tijelo;
  • pokušajte disanjem izbaciti svu napetost iz svog tijela;
  • pokušajte biti ovdje i sada, sa svojim mislima. Pustite misli da samo idu, pokušajte ne zaustavljati misli i ne davati im nikakva značenja, samo ih pustite.
  • možda će vam pomoći ako svoje misli zamislite kao oblake na nebu koji samo prolaze.
  • nakon određenog vremena (2-4 minute) polagano otvorite oči;
  • uzmite si vremena, nemojte odmah ustati i započinjati neku radnju, dopustite si malo vremena da budete „ovdje i sada“

Kako primijeniti Mindfulness meditaciju i kada?

Vratimo se natrag na početnu priču o Ivanu. Nakon što je primijetio da su negativne misli ono što mu smeta kod same izvedbe u meču, Ivan je za slijedeći meč dugo uvježbavao Mindfulness meditaciju kako bi naučio što bolje upravljati svojim mislima i prepoznati koje su to misli koje mu koriste, a koje štete. Uvježbavao je koristiti meditaciju prije samog treninga, ali i tijekom treninga. Na slijedećem meču prije samog servisa Ivan je znao prepoznati lošu misao i staviti ju u „oblačić“, te se usmjeriti na fokus točke koje mu pomažu da ostvari ono što želi.

Ako želite saznati još više o ovoj tehnici, ali i ostalim tehnikama i alatima koje koritimo u našem radu sa sportašima prijavite se na pola sata besplatnog informativnog sastanka (uživo ili preko skype-a) na info@mentalnitrening.com ili se prijavite putem maila na Grupni Mentalni Trening koji kreće početkom ožujka.

 

slika

Monika Vandero, mag.psych.