Odnos intenziteta i izvedbe ili zašto previše “nabrijavanja” nije dobro
30. siječnja 2016.
Kako (p)ostati zlatan?
13. veljače 2016.
Show all

4 nijanse intenziteta, 4 nijanse intenziteta, 4 nijanse intenziteta

U zadnjem članku pisali smo o intenzitetu kao o razini pobuđenosti živčanog sustava.

No, kako uspostaviti kontrolu nad intenzitetom?

Da bismo unutarnji proces uspješno kontrolirali potrebno je upoznati ga u detalje. Važna informacija o intenzitetu je da pobuđenost sustava može imati različite zone. Neke od njih dobro prepoznajemo, kao npr. onu zonu intenziteta gdje gubimo kontrolu, prepuštamo se tremi, ljutnji ili panici, te ne postižemo dobar rezultat. Dobro ju prepoznajemo, ali da  li ju dobro poznajemo?

Zone intenziteta možemo podijeliti prema stupnjevima individualne pobuđenosti na 4 pozicije skale. Preslabu pobuđenost, optimalnu pobuđenost, početak izlaska iz optimalne zone i zona van kontrole. Kako bi lakše opisali navedene nivoe, obojili smo ih različitim bojama koje simboliziraju razinu intenziteta.

ZELENA ZONA: u zelenom smo ispod optimalne razine pobuđenosti. To je zona u kojoj nam je svejedno kako igramo, nemamo namjeru boriti se, ni davati sve od sebe. Obično je ova zona povezana s mislima o tome kako je protivnik ili situacija slabija od nas samih pa nema ni potrebe da ulazimo u borbu. Ponašanje prati ove „mlake“ misli pa često sportaš izgleda tromo na terenu ili borilištu, sporo se kreće, ne trudi se dovoljno, a ponekad je čak i neozbiljan/na. Osjećaji povezani s ovim mislima nisu loši, ne tjeraju nas na promjenu jer nisu neizdrživi kao oni koje osjećamo u nekim drugim zonama pobuđenosti. Upravo je to razlog zašto sportaši najčešće ne doživljavaju zelenu zonu kao problem, a često ju ni ne primjećuju. No, zelena zona itekako može biti problem jer, dok smo u njoj, ne koristimo priliku za uvježbavanje kvalitetne izvedbe u natjecateljskoj situaciji. Svaki propust u treningu usporava napredak.

ZLATNA ZONA: u zlatnoj zoni smo najbolji što možemo biti. To je ono što Chiksentmihaly naziva „FLOW“. Dok se natječemo u ovoj zoni, oslanjamo se na utreniranu vještinu i razmišljamo isključivo o tome što trenutno radimo fokusirajući se na nekoliko točki u pokretu koje uobičajeno potiču automatizam izvedbe. Igramo u trenutku i borimo se bez obzira na okolinske faktore. Sportaši koji su iskusili zlatnu zonu često izjavljuju kako nisu vidjeli publiku, nisu nikoga čuli niti mogu dobro opisati što se u tom trenutku događalo. Samo znaju da su osjetili sreću i uživali u sportu. Upravo to je odlika zlatne zone – usmjerenost na trenutak, vlastiti pokret i osjećaj zadovoljstva i sreće koji nas preplavljuje. Zlatna zona je ona kojoj težimo i zbog koje najčešće i ulažemo toliki trud svakodnevni trening.

NARANČASTA ZONA: u narančastoj zoni počinjemo izlaziti iz optimalne razine pobuđenosti i polako nas preuzima nešto povišen intenzitet. Početak ulaska u narančasto možemo primijetiti s prvom pojavom zabrinjavajućih misli. Počinjemo brinuti o greškama koje nam se na terenu događaju, a također i sumnjati u ono što nas sljedeće čeka. Sumnja i briga glavno su obilježje ove zone intenziteta i ne pomažu sportašu usmjeriti koncentraciju na ono što bi mu/joj pomoglo u igri, već fokus stavlja na grešku. Osjećaji koji prate ove misli su frustracija i razočaranje, a posljedica je izvedba koja je ispod razine očekivanog, te nam ne pruža zadovoljstvo.

CRVENA ZONA: u crvenoj zoni u potpunosti gubimo kontrolu. Intenzitet nam je prešao granicu do koje smo ga imali pod kontrolom, a fokus nas napušta. Misli su raspršene, ne možemo donijeti ispravnu odluku, ne znamo što poduzeti i promijeniti kako bi bili bolji i želimo da situacija u kojoj se nalazimo čim prije završi. Osjećaji koji prate ove misli su srdžba, očaj, nevjerica i slično. Ponašanje koje pokazujemo u crvenoj zoni je u potpunosti van kontrole i uključuje vikanje, psovanje pa čak i bacanje sportskih rekvizita. Česti ulasci u crvenu zonu su razlog zbog kojeg sportaši traže stručnu pomoć jer im je samima teško detektirati kako prekinuti loše situacije koje im se na terenu događaju i tako poboljšati izvedbu.

O tome kako upravljati intenzitetom između zona i kako ostati što više u zlatnoj zoni, pročitajte u našem sljedećem članku!

Ukoliko želite više naučiti o intenzitetu i njegovim zonama dođite na našu edukaciju Mentalni trening za trenere ili na neki od naših besplatnih uvodnih sastanaka za sve zainteresirane.

ana kotzmuth

Ana Kotzmuth, prof.psih.