Odnos intenziteta i izvedbe ili zašto previše “nabrijavanja” nije dobro

Kako razviti mentalni fitnes i čvrstoću u sportu
10. siječnja 2016.
4 nijanse intenziteta
7. veljače 2016.
Show all

Odnos intenziteta i izvedbe ili zašto previše “nabrijavanja” nije dobro

Ako ste sportaš (ili trener) koji vjeruje da će mu izvedba na natjecanju biti bolja ako se maksimalno “nabrije” ili “aktivira” ovo je članak za vas.

Koristimo riječ intenzitet kako bismo opisali određenu količinu pobuđenosti/energije/aktivacije u našem tijelu. On se kreće u rasponu od duboke kome, kada je izuzetno nizak, pa sve do paničnog napada kada je ekstremno visok.

Pogrešno uvjerenje koje sportaši (i treneri) često imaju je da će, što više podignu intenzitet, njihova izvedba biti proporcionalno uspješnija. Nažalost, ili na sreću, to nije tako. Istina je da vam s povećanjem intenziteta raste uspješnost izvedbe, ali to vrijedi samo do neke granice! Nakon te granice, ako vam intenzitet i dalje raste, uspješnost izvedbe vam opada. Ovaj zakon poznat je u psihologiji kao Yerkes-Dodson-ov zakon i može se prikazati grafom:

IZVEDBA I INTENZITET

Dakle, vaša sportska izvedba najuspješnija je kada je intenzitet optimalan. Optimalan intenzitet nije srednji, već onaj koji je najbolji za određenu sportsku aktivnost. On ovisi o osobinama ličnosti sportaša, ali i o vrsti sportske aktivnosti. Tako su, primjerice, za trčanje na kratke dionice, trening jakosti u teretani ili bacanje diska potrebne više razine intenziteta da bi on bio optimalan, dok npr. tenis, slobodna bacanja u košarci i penal u nogometu zahtijevaju nešto niži intenzitet koji je tada optimalan, a izvedba najuspješnija.

Zašto previsok intenzitet smanjuje uspješnost?

Zato što vam smanjuje mogućnost efikasne koncentracije. Naime, kada vam je intenzitet previsok nemate dojam kontrole nad intenzitetom pa vam se javljaju trema ili nervoza, a posljedično vam se javljaju i negativne misli (“opet ću pogriješiti”), povećava vam se napetost u mišićima pa možete primijetiti da ste grču, trošite više energije nego što vam je potrebno pa tada često čujemo izraz “izgorio/la je od želje”.

Ovaj zakon objašnjava zašto Usain Bolt ne bi bio brži na 100 metara da ga lovi medvjed. On poznaje svoj optimalan intenzitet koji je potreban da bi mu izvedba bila najbolja. Dodatno pojačavanje intenziteta smanjilo bi mu fokus i povećalo mišićnu napetost koja bi pak narušila tehničku ispravnost izvođenja pokreta.

Preporuke za sportaše: tražite svoj optimalan intenzitet ili zonu. Igrajte se s intenzitetom, neka ponekad bude preslab, a ponekad prejak. Tražite dok ne nađete svoj optimalni intenzitet i zapamtite taj osjećaj jer kada ga ostvarite vaša izvedba će biti najuspješnija.

Za načine dizanja i spuštanja intenziteta te upravljanje emocijama prijavite na našu edukaciju Mentalni Trening za trenere (8.- 9.4.2017.) ili na individualni sastanak.

matej

Matej Tomazin, mag. psych.