Gdje smo bili u staroj i kuda idemo u Novoj 2016. godini?
3. siječnja 2016.
Odnos intenziteta i izvedbe ili zašto previše “nabrijavanja” nije dobro
30. siječnja 2016.
Show all

Kako razviti mentalni fitnes i čvrstoću u sportu, Kako razviti mentalni fitnes i čvrstoću u sportu

Želite li uspjeti u sportu ili bilo čemu u životu, trebate biti mentalno čvrsti, mentalno fit. Međutim, kako to postići, na što se usmjeriti i što vježbati? Mi vjerujemo da se mentalni fitnes trenira i da je puno ulaganja potrebno, a pravi trenutak za krenuti je upravo sada.

Ovo su karakteristike koje želimo imati da bi se smatrali mentalno fit:

  1. fleksibilnost: odabir emocionalne reakcije neovisno o situaciji
  2. snagu: mogućnost aktivacije maksimalne emotivne snage i postizanje optimalnog intenziteta
  3. čvrstoću: jasne, čvrste stavove, vrijednosti i uvjerenja
  4. otpornost: otpornost vrijednosti i uvjerenja u situacijama koje ih testiraju
  5. upornost i izdržljivost: ustrajnost onda kada je to posebno teško
  6. brzinu reakcije i odgovora: davanje jednako brzog odgovora neovisno o stresu u situaciji
  7. hrabrost: spremno podvrgavanje pritisku i suočavanje sa strahom
  8. brzina oporavka: apsolutni povratak na trening nakon doživljenog poraza
  9. otvorenost ka iskustvu: spremnost na testiranje i isprobavanje noviteta uz kritičko razmišljanje
  10. usmjerenost na trenutak: usmjerenost na sada i ovdje, ne na prošlost ili daleku budućnost
  11. samopouzdanje i pouzdanje: vjera u sebe i druge
  12. kontrola: dojam kontrole i kontrola onoga što se može kontrolirati
  13. zahvalnost: svakodnevni osjećaj zahvalnosti za prilike i neprilike
  14. jasno vodstvo: osoba kojoj dozvoljavamo da nas vodi, dok mi biramo smjer

Kako to možete postići:

  1. Trenirajte onako kako se borite: nemojte trenirati samo da bi bili dobri na treningu. Spremate se za natjecanje, zato iz svakog zadatka na treningu tražite ono nešto što će vam pomoći da ostvarite svoj potencijal na natjecanju.
  2. Trenirajte s osjećajem nelagode – strah i anksioznost stvaraju osjećaj nelagode, samo zato što smo naučili da su loši, a nismo navikli davati svoj maksimum onda kada se osjećamo loše. Iskoristite svaki loš dan za pripremu izvrsnog natjecanja.
  3. Trenirajte uvijek malo više nego što je potrebno – želite li biti potpuno sigurni u svoje sposobnosti, radite barem malo više nego što kažu da je dovoljno. Povijest je puna primjera onih koji su, zahvaljujući dodatnom angažmanu, postali najbolji.
  4. Budite onakvi kakvi želite biti – nije važno što drugi misle o vama, ali je važno kako se prezentirate i što demonstrirate sebi i drugima. Što radite, to mislite, tako se osjećate.
  5. Postavljajte limite otvorenog tipa – ako vas netko pita koliko sklekova možete napraviti i vi kažete 30, to je maksimum koji ćete napraviti. Ako kažete barem 30, napraviti ćete minimalno 30.
  6. Tražite inovativna rješenja – jednostavna, očita rješenja već su isprobana, njih imate. Tražite nove načine, nove ideje za rješenje istog problema. Jedan plivač znao je reći, pokušavam prevariti vodu da bih išao brže. Takva vrsta varanja je ok. Budite inkluzivni s idejama, a ne ekskluzivni. Isključivost stvara granice.
  7. Donosite brze odluke i držite ih se – u situaciji kada morate donijeti brzu odluku, prva ideja koju imate vjerojatno je najbolja. Sad je samo pitanje hrabrosti hoćete li vjerovati sebi i reagirati odmah ili ćete analizirati situaciju i propustiti trenutak.
  8. Prošlost je korisna samo za učenje – pobjede i porazi iz prošlosti mogu vam biti dobre lekcije za budućnost. Vrijednost pobjede i poraza je podjednaka, stoga pazite da ne pridodajete previše važnosti ni jednom ni drugom.
  9. Uspjeh je unutar kontrole – uspjeh je davanje svog maksimuma bez obzira na okolnosti i postizanje onog što možemo postići, osobnog napretka u odnosu na sebe, a ne na druge.
  10. Poštuj druge – važno je poštivati protivnika, ali samo zato da ga ne bi podcijenili. Međutim, najvažnije je poštovati članove svog tima, ljude koji vam pomažu, vašeg trenera, dok je najvažnije poštovati sebe i sport kojim se bavite. Budite profesionalac u pravom smislu riječi bez obzira na dob, kategoriju i rezultate, jer ulaskom u sport postajete dio populacije koja u svojoj povijesti broji stotine generacija koje zaslužuju poštovanje.
  11. Budite strpljivi, živite u trenutku – nestrpljivost se javlja samo ako previše razmišljate o budućnosti, radije se svakodnevno upitajte što možete učini danas da budete bolji.
  12. Izvrsnost je navika koju morate stvoriti – navike se stvaraju vježbom i ponavljanjem, danima, godinama. Najbolji se nisu samo rodili najbolji, već je sve ono što naizgled djeluje jednostavno i spontano zapravo uvježbano stotinama puta. Razlika između talentiranih i onih manje talentiranih je u tome koliko je pojedincu potrebno vježbe da bi stvorio/la naviku.
  13. Vjerujte u sebe i druge – samopouzdanje je stvar vlastitog izbora, a razvija se kroz iskustvo, podršku te pravilnu interpretaciju pobjeda i poraza. Ako niste sigurni hoćete li vjerovati ili ne, odlučite čvrsto vjerovati sve dok ne dobijete dovoljno razloga da od vjere odustanete.
  14. Imajte viziju – želite li biti izuzetni, tada morate imati viziju jer bez nje nemate smjer u kojem idete. Nije problem promijeniti smjer ili put, ali je problem ako ne znate kuda želite doći.
  15. Odustanite od vlastitog ega – vaš ego vam je najveća kočnica, on vas sputava na “prizemno” i krivo vas usmjerava dok vam govori da ste bolji od drugih. Najbolji su svjesni svoje kvalitete, ali često ponizni i spremni pomoći drugome.
  16. Budite posvećeni posvećenosti – posvećenost cilju i svrsi je odlično jer podrazumijeva red, rad i disciplinu. Dok se ciljevi mijenjaju, ostanite posvećeni redu, radu i disciplini.
  17. Utišajte unutarnje glasove – svatko ponekad ima unutarnji glas koji ti govori da ne možeš, da nije vrijedno, da je previše. Oni se javljaju u trenucima slabosti i govore protiv vaših vrijednosti i uvjerenja.
  18. Birajte svoje reakcije — postoje situacije koje vas gotovo uvijek izbacuju iz zone. Odaberite barem jednu u kojoj ćete od sada drugačije reagirati. Ako želite, ljutnju možete zamijeniti humorom, samo trebate biti spremni umanjiti vrijednost situacije i vlastitog ega. Naučite kako upravljati svojim emocijama u stresnim situacijama, kako koristiti neke tehnike mentalnog treninga.
  19. Kontrolirajte što možete – ono što možete kontrolirati zaslužuje vašu pažnju, a ono što ne možete kontrolirati ne zaslužuje ni pogled. Uspješni ljudi ne dozvoljavaju da ih prepreke zaustave, kao ni to da im stvari koje su van kontrole ometu i odvrate pogled od vizije koju imaju. Naučite reći ne barem jednoj distrakciji u vašem životu koja vas redovito ometa.
  20. Budite zahvalni – budite svjesni stvari koje imate i koje dobivate kroz sport bez obzira na rezultat. Zahvalnost iskažite svakodnevno, javno ili intimno. Slabi ljudi govore o onome što nemaju i onome što žele imati, dok uspješni govore o tome što imaju i na čemu su zahvalni.

Razvoj mentalnog fitnesa prioritet je tima Mentalnog Treninga, naših sportaša, ali i svih onih koji žele izvrsnost. Ne prestajte ulagati u sebe, bez obzira na način. Dan kada prestanete ulagati u sebe je dan kada polako počinjete umirati, profesionalno, duhovno, mentalno, fizički…

Za razvoj mentalnog fitnesa i čvrstoće pridružite nam se na edukacji Mentalni Trening za sportske trenere (20.-.21.2.2016.)

Igor Čerenšek, mag.psych.