Vaš odraz u zrcalu
31. listopada 2015.
Angažman i izvedba, odnosno „Ne osjećam da dajem maksimum jer ne izgledam dobro“
22. studenoga 2015.
Show all

Fokus točke u vizualizaciji, Fokus točke u vizualizaciji

Teško je zamisliti vrhunskog sportaša ili sportašicu koji ne koriste vizualizaciju kod pripreme za natjecanja i izvedbu. Neki ju koriste uz pomoć mentalnih trenera i onda možemo govoriti o pravom mentalnom treningu koji pomaže trenažnom procesu, pospješuje automatizaciju ispravne izvedbe i povećava sigurnost kod performansa. Ostali sportaši često vizualizaciju koriste spontano, no u tom slučaju riječ je o zamišljanju sportske izvedbe bez jasnih pravila. Takva vizualizacija može biti korisna iako nema sve navedene efekte kao kad se vježba po jasnim pravilima i uputama.

Kod prave vizualizacije potrebno je izvedbu promatrati kroz fokus točke koje predstavljaju segmente tjelesnog pokreta i/ili taktike igre. Ti segmenti su individualni, što znači da nema dva sportaša koji imaju iste fokus točke za isti element i/ili dio taktike u igri. Promatrajte to kroz svakodnevna iskustva – u vožnji automobila nekome će biti važno obraćati pažnju na razmak među automobilima, drugome na broj okretaja ovisno o brzini u koju je ubačen mjenjač. Oba vozača mogu voziti jako dobro, bez obzira na to što mu/joj je važno percipirati tijekom vožnje.

Dakle, fokus točke su svojevrsni tragovi koji nas vode do konačnog cilja. Što smo jasnije opisali navedene tragove, imamo veću šansu kvalitetno završiti pokret i/ili odigrati taktički zadatak. Upravo na taj način, većina naše pažnje bit će usmjerena na izvedbu, a ne na sumnju u izvedbu, strah ili očekivanja što nas čini sigurnijim u sebe jer nad navedenim nemamo kontrolu.

Jasni znakovi (na engleskom CUES) pomažu nam opisati tragove – naše fokus točke. Npr. ukoliko vam je važno kod prijema servisa biti na prstima jer to je ono što će vam pomoći da brže krenete u obranu polja, fokus točka su prsti, a znak je brzo! Nadalje, ako vam je u zaveslaju važno privući vesla prsima jako, fokus točka su prsa, a znak je jako! Primjera je mnogo, pokušajte pronaći vlastite.

Kratki i jasni znakovi složeni u smisleni niz daju nam priliku držati fokus tamo gdje mu je i mjesto – na vlastitoj sportskoj izvedbi.

Fokus točke koristimo u vizualizaciji, ali i u dnevnim treninzima kako bi nam ušli u naviku – kako bi automatizirali proces korištenja znakova. Nakon toga, znakove možemo koristiti i na natjecanjima. Ukoliko želite saznati više o vizualizaciji pročitajte neke od naših ranijih članaka ovdje ili se prijavite na sastanak s nekim od naših mentalnih trenera na  info@mentalnitrening.hr!

ana kotzmuth

Ana Kotzmuth prof.psih.