Do potrebne visoke razine pobuđenosti u nekoliko sekundi
11. listopada 2015.
Vaš odraz u zrcalu
31. listopada 2015.
Show all

Važnost publike u sportu, Važnost publike u sportu

Bilo da se nalazite na jednoj (igračkoj) ili drugoj (navijačkoj) strani, vjerojatno ste primijetili kako su publika i navijanje neizostavan dio sporta. Često možemo čuti sportaše kako pozivaju publiku na utakmice i potiču ih na glasno bodrenje. Nekad je publika „onaj dodatni igrač“ koji vodi do pobjede, a nekad dovede do pogrešaka i anksioznosti.

Istraživanja su pokazala da publika ima jako velik utjecaj na sportsku izvedbu. Naime, igrači i ekipa koji igraju na domaćem terenu pobjeđuju, u prosjeku, 56-64% vremena, ovisno o sportu. Veća je prednost domaćeg terena posebice istaknuta u nogometu i hokeju na ledu, gdje je publika prilično neprijateljski nastrojena prema protivničkoj ekipi. Također je zanimljiv velik broj medalja domaćih sportaša na Olimpijskim igrama. Tako je primjerice Kina osvojila čak 51 zlatnu medalju na Olimpijskim igrama u Pekingu 2008., a Australija je oborila vlastiti rekord u Sydneyu 2000. sa 16 osvojenih zlatnih medalja.

Podržavajuća publika može dovesti do smanjenja anksioznosti i povećanja motivacije kod sportaša. Odobravanje koje sportašu upućuje okolina, tj. publika može imati snažan pozitivan utjecaj na motivaciju sportaša. S druge strane, neprijateljska publika obično dovodi do povećanja anksioznosti, a može dovesti i do agresivnog ponašanja igrača. Brojna publika obično ima jak utjecaj na igrače, u jednom ili drugom smjeru, ali je ponekad dovoljna i samo jedna osoba u publici koja može utjecati na sportaševu izvedbu. Zašto se to uopće događa?

Naime, utjecaj koji publika ima na sportaše je povezan s bazičnim ljudskim strahom od negativne procjene. Dakle, sportaši se boje da će ih drugi ljudi procjenjivati, a posebno se boje da će ih ti drugi ljudi procijeniti negativno, što može utjecati na njihovo samopouzdanje. Ukoliko su sportaši sigurni u svoju izvedbu i imaju više iskustva, manja je vjerojatnost da će publika imati jaki negativni utjecaj na njihovu izvedbu. Međutim, na one sportaše s manje iskustva, a posebice one malo nesigurnije u svoje sposobnosti, publika može imati poražavajući učinak.

Dakle, što učiniti kada sportaše ometa publika i kada zbog navijanja protivničkih navijača postaju anksiozni i slabi im izvedba?

Jedna od mogućih metoda uključuje snimku navijanja, dobacivanja neugodnih komentara, glazbe, najave voditelja i svega ostalog što se inače može čuti na utakmicama ili natjecanjima. Sportaša tada treba uputiti da se najprije potpuno koncentrira na te zvukove, a potom makne pažnju s njih tako da postanu samo pozadinska buka, odnosno da se „isključe“. Sportaši mogu uz takve snimke trenirati, ali ih mogu koristiti i u vizualizacijama, odnosno uz tu snimku mogu vizualizirati svoju trku/utakmicu/set. Uz dovoljan broj ovakvih treninga i/ili vizualizacija, publika više neće imati takav negativan učinak na sportaševu izvedbu.

maja

Maja Vidaković, mag. psych.