Kako efikasno motivirati tim djece?
13. rujna 2015.
Mali koraci – velik napredak
26. rujna 2015.
Show all

Što nakon ozljede?, Što nakon ozljede?, Što nakon ozljede?

Već smo pisali o tome kako ozljeda ne mora biti toliko stresan period i kako najbolje iskoristiti to vrijeme za mentalnu pripremu. No što ako po povratku na teren osjećate gubitak samopouzdanja i strah, posebice u situacijama koje nalikuju onoj koja je dovela do ozljede? Takav vas strah može pratiti još dugo nakon što je ozljeda prošla, zbog čega možete početi izbjegavati slične situacije i na koncu može dovesti do općeg gubitka samopouzdanja. Kako biste spriječili takav scenarij, važno je što ranije reagirati i početi raditi na jačanju samopouzdanja.

Ukoliko niste sigurni u snagu ozlijeđenog dijela tijela, možete se dogovoriti s fizioterapeutom da vam produži rehabilitaciju ili sami nastaviti s vježbama za jačanje tog dijela dok se ne osjećate dovoljno sigurno.

Međutim, nužno je raditi na smanjenju straha. Kombinacijom vizualizacije i fizičke vježbe postupno treba doći do smanjenog osjećaja straha. Taj proces uključuje postupno izlaganje situaciji koja izaziva strah i stjecanje samopouzdanja na svakom koraku prije prelaska na sljedeći. Također, dobro je u svakom koraku brojčano izmjeriti razinu straha prije i nakon vježbe, primjerice ocjenama od 1 do 10, pri čemu 1 znači da nema straha, dok 10 znači izrazit strah te pratiti smanjenje osjećaja straha nakon svake vježbe.

Uzmimo za primjer odbojkašicu Anu koja se ozlijedila pri skoku u blok tako što je doskočila na nogu protivničke igračice i iskrenula skočni zglob. Nakon što je zglob zacijelio i mogla je normalno skakati, pri svakom skoku u blok osjećala je da oklijeva i nije davala sve od sebe. Tijekom procesa smanjenja straha najprije je vizualizirala da sama skače u blok, a potom je to zaista i napravila. Kada se strah znatno smanjio, počela je vizualizirati kako sa svojom suigračicom skače u blok, što su kasnije i vježbale. Na koncu je u vizualizacije dodala i protivničke igračice te skakala u blok. Na kraju ovog procesa, strah se značajno smanjio i nije više oklijevala pri skokovima.

Još jedna moguća strategija za smanjenje straha se temelji na vizualizaciji i mijenjanju scenarija. Naime, uključuje vizualizaciju situacije koja je dovela do ozljede, ali s drugačijim ishodom – izostankom ozljede. Nakon što odredite željeni ishod i dovoljno izvježbate novi scenarij, sjećanje na originalni događaj i ozljedu izblijedi i nestaje. Uspješno izvođenje ove tehnike se sastoji od pet koraka:

Vizualizirajte situaciju u kojoj ste se ozlijedili.

Ponovite događaj nekoliko puta uočavajući što se točno dogodilo.

Identificirajte točne okolnosti koje su dovele do ozljede i razmislite što ste mogli učiniti da izbjegnete ozljedu.

Vježbajte situaciju, ali promijenite ishod događaja u željeni.

Uvježbavajte novu situaciju dok ne osjetite dovoljno samopouzdanja.

Iako je ozljeda i izostanak s terena neželjen događaj, a povratak može biti težak, uz dobru mentalnu pripremu moguće je lakše se vratiti na teren te biti još bolji nego prije!

Kako biste naučili i neke druge načine mentalne pripreme sportaša prijavite se na našu edukaciju i pomognite im da ostvare svoj puni potencijal!

maja

Maja Vidaković mag. psych.