Kondicijski i/ili sportski treneri često za cilj imaju razvijanje izdržljivosti i brzine kod djece i mlađih sportaša. Jedan od problema koji otežava uspješno razvijanje ovih sposobnosti kod djece i mladih je to što su vježbe namijenjene njihovom razvijanju najčešće monotone, repetitivne i zahtijevaju maksimalan angažman. Takve vježbe djeci i mladima brzo postaju dosadne, a problem s kojima treneri tada često susreću je pad motivacije sportaša.
Jedan od učinkovitih načina kako održati ili čak povećati motivaciju kod djece i mlađih sportaša jest uz pomoć sustava nagrađivanja, tj. da poslije svake uspješno odrađene vježbe slijedi određena nagrada. Primjerice, sustav nagrađivanja može izgledati tako da poslije svake vježbe tri najuspješnija igrača dobivaju zlatnu, srebrnu i brončanu medalju. Naravno, stvarne medalje ne postoje već je dovoljno da iskoristite „moć“ grupe tako što ćete javno proglasiti osobe koje su dobile zlatnu, srebrnu i brončanu medalju. Takvim javnim proglašenjem simboličke medalje će dobiti na važnosti, dobit će svoj sjaj.
Ovakav jednostavan sustav nagrađivanja dovodi do toga da se svi sportaši više trude jer žele osvojiti medalju. Nakon nekog vremena djeca i mlađi sportaši će u sebi početi brojati koliko su osvojili medalja, a angažman će im biti visok. Potrebno je posebno paziti na to da svaki mladi sportaš ponekad osvoji medalju na treningu. Ukoliko postoje velike razlike u sposobnostima u grupi djece ili mlađih sportaša pa svaki sportaš ne može „doći“ do svoje medalje, problemu možete doskočiti tako da sportaše podijelite u parove ili grupe i tako omogućite i onim najmanje vještim sportašima da osvoje medalju i u njoj uživaju. U suprotnom će djeca s najslabijim sposobnostima izgubiti motivaciju jer neće vjerovati da i oni mogu osvojiti vrijednu medalju.
Nevjerojatno je zapravo da sličnu simboličku vrijednost imaju i medalje na klupskim, županijskim, svjetskim i Olimpijskim igrama gdje je sportašima važnije da osvoje medalju zbog popularnosti i prestiža nego zbog materijalne nagrade koja slijedi uspjeh. Kako bi sustav nagrađivanja djelovao, prilikom kreiranja jednog ovakvog programa nagrađivanja potrebno je da kao trener slijedite nekoliko važnih pravila:
- sustav nagrađivanja izradite tako da bude što jednostavniji i razumljiviji vama i sportašima;
- budite pošteni i dosljedni jer ćete jedino tako održati povjerenje u sustav u nagrađivanju;
- potrebno je dosljedno prepoznavati onu djecu koja pokazuju najveći angažman na treningu;
- važno je znati da prava nagrada nije medalja, već javno priznanje pred grupom vršnjaka (npr. „Ivan je u ovoj vježbi osvojio zlato, Marko srebro, Igor broncu, zaplješćimo im.“).
Nakon nekog vremena možete uvesti neke nove poticaje, primjerice, proglasite sportaša/icu dana/tjedna ili sportaša/icu dana/tjedna za najveći angažman, zvijezdu štafete ili poligona… Nagrađujte sportaše koji pokazuju najbolji napredak tako što ćete pred grupom pokazati koliko ste osobno oduševljeni njihovim napretkom. Nakon nekog vremena medalje počnite dodjeljivati onima koji pobijede svoj osobni rekord te počnite sve više vrednovati sam angažman, ustrajnost i osobni napredak, a sve manje sami rezultat.
Važno je da prije uvođenja sustava nagrađivanja sportašima na treningu najavite kako ćete poslije svake vježbe dodjeljivati medalje onima koji će biti najbolji te im objasnite što se vrednuje kako bi svaki sportaš znao što mu je činiti. Samo jasna pravila i razumljiv sustav nagrađivanja ulit će sportašu povjerenje i navesti ga da u njega uloži svoj trud i napor. Tijekom cijelog postupka provođenja sustava pratite kako se grupa ponaša te joj se prilagođavajte i budite kreativni u rješavanju novonastalih situacija vodeći se osnovnim smjernicama za ovaj način nagrađivanja.
Kako biste saznali ostale načine motiviranje djece i odraslih prijavite se na edukaciju.