Znakovi koji nas pokreću

Zašto mentalna čvrstoća nije dovoljna?
3. kolovoza 2015.
Zašto želim tremu na natjecanju?
16. kolovoza 2015.
Show all

Znakovi koji nas pokreću, Znakovi koji nas pokreću

Jeste li se ikada našli u situaciji kada vam je jedna riječ ili samo jedan pokret bio dovoljan za pokretanje cijelog niza reakcija? Čuli ste tu riječ ili vidjeli pokret i odmah ste znali što treba dalje učiniti i s lakoćom i preciznošću ste izveli daljnje radnje.

Takve riječi ili pokreti se nazivaju znakovi/signali (engl. cues). To su podražaji u okolini koji za vas nešto znače i na koje trebate reagirati, dok ostale zanemarujete. Oni usmjeravaju vašu pažnju na zadatak koji se nalazi pred vama i blokiraju druge ometajuće i nevažne misli koje mogu oslabiti izvedbu. Također, usmjeravanjem samo na ključne dijelove, možete brže reagirati na promjene u situaciji i imate više vremena za kvalitetno donošenje odluka.

Tako primjerice, ukoliko ste rukometni vratar, vaš znak može biti položaj ruke protivničkog igrača. U trenutku kada vidite taj znak, znate u kojem će smjeru lopta ići i možete se brže i bolje postaviti za obranu. Slično je i u košarci, u kojoj se situacija neprestano mijenja i važna je brza reakcija na promijenjene uvjete. Kod nekih drugih sportova, znak ili signal može biti stav tijela, izraz lica ili bilo koje druge fizičke karakteristike protivničkog igrača ili suparnika. Tenisači promatraju karakteristične pokrete protivnika (poput savijanja koljena ili usmjeravanje pogleda) kako bi predvidjeli brzinu, smjer i vrstu udarca te im takvi pokreti mogu služiti kao znakovi.

S druge strane, znakovi mogu dolaziti od vas samih i imati za vas emocionalno značenje. Takvi znakovi mogu biti riječi, kratke rečenice ili čak simboli koji vama nešto znače i u određenom trenutku mogu pokrenuti na akciju. Primjerice, na samom startu utrke si možete reći „Eksplodiraj!“ ili „Brzo!“ i tako se usmjeriti na samu utrku i snažan start, a zanemariti navijače, trenera i sve ostale misli koje vas ometaju.
Znakovi mogu biti i metafore. Primjerice, ukoliko se bavite umjetničkim klizanjem, kako biste „produžili“ ruke i nogu pri okretu, možete si reći „orlova krila“ ili nešto slično što će vas usmjeriti na željeni položaj tijela.

Ovakve riječi si možete i negdje zapisati. Primjerice, ako ste plivač, možete si ih zapisati na šake te ih tako vidjeti pred sam početak utrke dok se držite za startni blok. Surferi ili snowboarderi si ih mogu zapisati na dasku tako da ih lako mogu vidjeti u željenom trenutku.

Naravno, ovi se znakovi trebaju “testirati”. Potrebno ih je isprobati na natjecanju nekoliko puta sve dok ne pronađete željeni znak i efekt, a to je da vas u tom trenutku potakne da reagirate na određeni način. Pri tome je jako važno da su znakovi individualni i osobno važni, inače neće imati svoju svrhu. Također je važno da budu jednostavni, kratki i izrečeni u pozitivnom obliku kako biste se usmjerili na ono što trebate napraviti, a ne ono što ne trebate.

Znakovi također potiču samopouzdanje. Treninzi i prošla natjecanja na kojima ste uspješno koristili znakove pridonose osjećaju kontrole situacije i potiču samopouzdanje na budućim natjecanjima.

Važno je da sami za sebe (ili u suradnji s trenerom) otkrijete koji su to znakovi/signali koji vama nešto znače. Mogu vam pomoći da se pokrenete onda kada treba, da se stavite u željeno emotivno stanje, da usmjerite svoj fokus i eliminirate distrakcije. Budite kreativni, pronađite svoje znakove i uključite ih u svoju natjecateljsku rutinu.

Želite li naučiti više o mentalnoj pripremi sportaša prijavite se na našu edukaciju!

Maja Vidaković mag. psych.