Glazba i sport – kako ih učinkovito spojiti?
24. svibnja 2015.
Zašto mentalna čvrstoća nije dovoljna?
3. kolovoza 2015.
Show all

Što znači mentalna čvrstoća, Što znači mentalna čvrstoća

Kako bi se objasnilo zašto su neki pojedinci „najbolji na svijetu“posebno se često ističe jedna karakteristika sportaša – mentalna čvrstoća (mental toughness). Često korišten sinonim za mentalnu čvrstoću je koliko je netko „jak u glavi“ i ima li on/ona „glavu“ za uspjeti“. Treneri, sportaši, novinari i sportski komentatori često navode mentalnu čvrstoću kao ključnu za uspješnu izvedbu na terenu. Smatra se da je ona ta koja razdvaja vrhunske sportaše od onih koji to, vrlo vjerojatno, nikada neće postati.

Često među trenerima, pa i natjecateljima, možemo čuti kako se za nekog sportaš govori da je mentalno čvrst ili „jak u glavi“. No, što je uopće „mentalna čvrstoća“ za koju toliko vjerujemo da ju poznajemo i da ju znamo prepoznati?

Dvije ključne komponente mentalne čvrstoće su: izuzetno visoka upornost (u fazi rehabilitacije, u ostvarivanju zadanih ciljeva, ulaganju dodatnih napora na treningu, pridržavanje sportske prehrane …) i emocionalna kontrola (nošenje s pritiskom i stresom na natjecanju, ispravno prihvaćanje poraza kao motiva za dodatna ulaganja …).

Sportaši koji pokazuju mentalnu čvrstoću prihvaćaju bol, prepreke i probleme kao sastavni dio treninga i puta koji svaki sportaš mora proći ako želi doći do vrha.

U nastavku su navedene neka od ostalih obilježja mentalne čvrstoće u kojima se i sami možete pronaći:

  • nepokolebljivo samopouzdanje te vjera u sebe i u svoje sposobnost da su one dovoljne za postizanja željenih ciljeva;
  • vjerovanje da ste drugačiji od drugih, a time i bolji od svojih suparnika;
  • visoka želja i motivacija su izuzetno važne kada ste suočeni s preprekama, problemima i kada vam upravo one posluže kako izvor dodatne želje i ustrajnosti da uložite još više napora;
  • fokus na izvedbu tijekom natjecanja te zanemarivanje svih nevažnih distraktora tijekom natjecanja;
  • fokus na ispravan sportski život van treninga i natjecanja;
  • nošenje s pritiskom koji okolina stavlja na sportaša;
  • nošenje sa stresom koji si sami stvarate;
  • toleriranje visokih razina fizičke boli tijekom treninga i natjecanja, a da vam pri tome tehnika izvođenja bude na visokom nivou;
  • uspješno nošenje s emocionalnom boli koja se javlja kao posljedica neuspjeha ili poraza.

Vrhunski sportaši nisu rođeni kao mentalno čvrsti. I oni su kao mala djeca plakali kada bi bili ostavljeni u vrtiću, bili ljuti što nisu dobili neku igračku, imali tremu pred svoja natjecanja. No, dugotrajnim ulaganjem u sebe, postepenim izlaganjem na sve više razine stresa i savladavanjem sve zahtjevnijih zadataka, napredovali su u svojoj mentalnoj čvrstoći. Dakle, dobra vijest je da mentalnu čvrstoću stvarate, gradite i uvijek možete raditi na njenom poboljšanju.

matej

Matej Tomazin, pripravnik