Može li netko odlučiti umjesto mene, molim?
19. kolovoza 2014.
Kad su postali tako bahati!?
30. kolovoza 2014.
Show all

Na složeni razvojni put sportaša utječu brojni faktori. Uloga trenera jedna je od najvažnijih na tom putu. Posebno veliku odgovornost trener ima u razdoblju adolescencije kada slabi veza između djeteta i roditelja.

Treneri se ponašaju na način za koji vjeruju da će omogućiti uspjeh sportaša. Ipak, brojna su istraživanja pokazala kako zapravo nisu svjesni svog ponašanja, njegovog utjecaja na sportaše, a i da teško identificiraju psihološka stanja sportaša. Ključna stvar kod trenera je kako on potiče učenje kod sportaša davanjem uputa i savjetovanjem. Podudarnost ciljeva i vjerovanja sa sportašem te pravi pristup mogu nadoknaditi manjak znanja i vještina trenera.

Kako bih testirao utjecaj ponašanja trenera na anksioznost adolescenata tijekom natjecanja, proveo sam istraživanje na 152 sportaša i sportašice u dobi od 14 do 18 godina. Sportaši su procjenjivali negativan odnos, odnosno podršku trenera, što sam usporedio sa samopouzdanjem i anksioznošću tijekom natjecanja.

Rezultati su pokazali da negativan odnos trenera značajno povećava anksioznost adolescenata i smanjuje samopouzdanje tijekom natjecanja. Podrška trenera pak značajno povećava samopouzdanje i smanjuje neke komponente anksioznosti. Valja napomenuti da su mladići izvijestili o manje negativnog odnosa i o većoj podršci trenera u odnosu na djevojke. Samim time, mladići tijekom natjecanja imaju više samopouzdanja i manje su anksiozno od djevojaka.

Na temelju ovih rezultata možemo zaključiti kako treneri negativnim ponašanjem (nemogućnost kontroliranja emocija, neadekvatne upute …) narušavaju samopouzdanje sportaša i povećavaju njihovu anksioznost (razmišljanje o neuspjehu, strah, ukočenost …). Pozitivna ponašanja (sabranost, konstruktivne kritike …) podižu samopouzdanje i smanjuju anksioznost adolescenata tijekom natjecanja, ali imaju manje utjecaja na sportaše nego što to imaju negativna ponašanja.

Koji savjet mogu dati trenerima? Na prvom mjestu, pobrinite se da svojim ponašanjem ne utječete negativno na svoje sportaše. Postavljajte ciljeve zajedno sa sportašima jer ćete imati puno više uspjeha ako su ciljevi vašeg sportaša komplementarni vašima. U mlađim dobnim kategorijama naglasak bi trebao biti na razvoju vještina (tehnike, taktike, motoričkih sposobnosti), a ne na postignuću, rezultatu. Razvoj vještina dovest će do rezultata u dobi kada sportaš bude zrela osoba, na vrhuncu tjelesne i mentalne snage. Vi ste centralne figure u sportskom razvoju mladih sportaša i vaša je odgovornost da im bavljenje sportom učinite izazovnim, a ne odbojnim.

Umjesto usmjerenosti na rezultat i ostvarivanja svojih ambicija, promatrajte svojeg sportaša, pričajte s njime, odnosom i znanjem osvojite njegovo povjerenje. Pronađite učinkovit način prenošenja uputa, koji će vaš sportaš prihvatiti. Samim time, prihvatit će vaše ideje i vi ćete zajedno raditi na ostvarenju zajedničkih ciljeva. Naučite osnovne psihološke tehnike opuštanja sportaša, naučite kako pričati sa sportašem. Vaše napredovanje u ovim vještinama vratit će vam jedinstvenim i nezaboravnim odnosom i ne biste vjerovali, još boljim rezultatima.

Petar Nikolić prof. psih.