O padovima, usponima, stavu i napretku…
13. kolovoza 2014.
Power positions
16. kolovoza 2014.
Show all

Ovime završavam seriju članaka o motivaciji – „svetom gralu“ sporta. Vidjeli smo da nas motiviraju unutarnji ili vanjski faktori ili da je moguće motivaciju održavati kroz pravilno postavljene ciljeve. To su osnove motivacije i lako je sagledati opisane motivacijske faktore koji su nam dobro znani i o kojima često razmišljamo. No što je s onim faktorima koji leže u našoj srži? Pokušajte opisati sebe kroz vrijednosti i uvjerenja koje imate, napišite ih na komad papira i izgovorite na glas. Koliko često ste se našli u situaciji da s nekim razgovarate o tim najdubljim mislima koje vam znače neizmjerno puno?

Osim ciljevima, ekstrinzičnim i/ili intrinzičnim faktorima, motivirati (se) možemo i putem osobnih uvjerenja i vrijednosti. Za početak ovakvog procesa potrebno je imati partnera. Najčešće govorimo o partnerskom odnosu sportaš – trener ili sportaš – suigrač. Prvi korak je poznavanje uvjerenja i vrijednosti koje sportaš ima jer upravo to predstavlja lajtmotiv svakodnevnog truda i angažmana. Kad zakažu uobičajene riječi podstreka kojima sportaša „guramo“ da ustraje, u trenutcima posustajanja, podsjećamo ga na to što on/ona u biti jesu. Na primjer, ako znamo da je osobno uvjerenje sportaša to da pripreme za natjecanje moraju biti takve da su na granici izdržljivosti, lako ćete ga na to podsjetiti u trenutcima kad se žali na bolove ili iscrpljenost. Sportaš može odustati od postavljenog cilja u danom (teškom) trenutku, ali teško da će odustati od samog sebe.

Osobna uvjerenja proizlaze iz temeljnih životnih vrijednosti. Nekome vrijedan može biti novac, drugome slava. Vrijednosti su brojne, različite i bilo bi teško nabrojati ih sve na jednom mjestu. Zato je dobro potaknuti sportaša da definira svojih 5 osnovnih vrijednosti vezanih uz vlastiti životni stil. Iz vrijednosti proizlaze uvjerenja kao izjavne forme. Pobrinite se da su uvjerenja formulirana na pozitivan način. Na temelju svojih vrijednosti, sportaš može definirati osobnu izjavu. To nam daje vrijedne informacije o perspektivi koju naš sportaš zauzima. Jednako tako si sami možemo posložiti vlastite vrijednosti tako da smo sigurni čemu stremimo, što je to što nas definira.

Dakle, sportaš interpretira situaciju iz perspektive vlastitih vrijednosti – kao da ima prizme na očima koje omogućavaju određeni pogled na situaciju koju bi mi možda skroz drugačije interpretirali. Dobar primjer je npr. triatlonac kojemu je bol sastavni dio trenažnog procesa i natjecanja. Ako bol doživljava kao negativnu stvar, teško će ustrajati u tom zahtjevnom sportu. Najčešća izjava koju si sportaši u tom i sličnim sportovima znaju „mantrati“ je „bol je put“. I to zaista jest tako – bol je put ka uspjehu jer, ako ne boli, vjerojatno ne radiš nešto dobro!

Što je s boli u drugim sportovima gdje ipak nije u prvom planu? Koliko su sportaši spremni izdržati bol i ostale neugodnosti – fizičke i/ili psihičke da bi uspjeli i kako to sami sebi objašnjavaju? Da bi bol doživjeli kao motivator nužna je promjena percepcija iste, a to postižemo upravo tako da bol vežemo na osobne vrijednosti i uvjerenja. Bol mora biti usklađena sa uvjerenjima i vrijednostima sportaša pa tako bol možemo doživljavati kao dobru i pozitivnu stvar, nešto što je znakovito, ukazuje na napredak ili nam daje informaciju o tome gdje leži prostor za napredak. Također, bol možemo koristiti kao smjernicu i znak da se nalazimo na dobrom putu. Za svaki sport potrebno je definirati kako i kada bol koristiti u praksi.

Postoje brojni faktori koji su važni za motivaciju. U člancima koje sam napisala nabrojani su samo neki od njih i nadam se da su pružili neke nove uvide u svakodnevna odricanja i put kojim sportaš mora proći da bi postigao uspjeh. Možda netko od vas – čitatelja – razmisli o tome što zapravo predstavlja njegov put i kako ga proći na najbolji mogući način. Dolazak na cilj tad neće predstavljati nagradu samo za sebe već će biti dio jednog nezaboravnog putovanja.

Za sva ostala pitanja i razgovore o opsežnom području motivacije javite se u Mentalni trening – potraga za vlastitim ja kod nas nikada ne prestaje!

„The pain you feel today is the strength you feel tomorrow“ – Unknown

Ana Kotzmuth prof. psih.